Sök

Emanuel Karlsten: Här är alternativet som kan ge oss ett internet utan betalväggar

betalvägggåvor

Emanuel Karlsten lyfter fram gåvomodellen som en möjlig väg framåt för mediebranschen. Foto: Martin Ridne. Bildmontage av Breakit.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Nästan alla svenska medier smäller upp betalväggar framför sin journalistik. Det är begripligt, ur ett affärsperspektiv. Men djupt problematiskt, ur ett demokratiskt perspektiv.
Så varför vågar ingen testa något annat? Som gåvomodellen. Sverige har aldrig varit mer beredd.

Gåvomodellen har slentrianmässigt avfärdats av den svenska mediebranschen. Jag har, i Mediepodden, försökt lyfta den i flera år. Kanske för tidigt. Men nu?

I veckans Mediepodden går vi igenom tre händelser som alla pekar mot samma sak: Det har kanske aldrig varit en bättre tid än nu att testa gåvomodellen.

1. Guardians framgång

Den brittiska tidningen The Guardian är givetvis en gigant - men har dragits med enorma förluster i många år. De är stiftelseägda vilket möjliggjort en rad experiment med affärsmodeller, men just gåvomodellen har varit en enorm framgång. På två år har man gått från i princip noll till 900 000 personer som på olika sätt ger pengar för att Guardian ska hålla sin journalistik öppen. Totalt har man fått in 130 miljoner dollar, vilket gör gåvointäkter till en större intäkt än annonser.

2. Reuters institutes rapport

I en kartläggning av medborgares vilja att skänka till mediehus i olika länder har Reuters kunnat påvisa en påtaglig öppenhet. I Sverige menar 3 procent av de tillfrågade att de redan idag skänker till olika medieprojekt, medan 26 procent säger sig vara villiga att göra det.

3. Caset Offside

I veckan berättade magasinet Offside att de tackar nej till spelannonser, av ideologiska skäl. Det innebär en årlig förlust på ungefär en halv miljon. Responsen? En enorm ökning av gåvor, via swish, patreon - men också prenumerationer.

Kanske är är det så att Sverige just nu är mer beredda än någonsin tidigare att stötta journalistiken? Men vem erbjuder möjligheten?

Vi pratar, analyserar och fördjupar allt detta i veckans Mediepodden, tillsammans med en genomgång hur det egentligen går ekonomiskt för de fem största journalistiska medieprojekten i Sverige.

 

Läs mer