Sök

Lyko gör förlust i tredje kvartalet

Lyko

Rickard Lyko, grundare av Lyko. Foto: Sara Lindmark

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Hårvårds- och skönhetsbolaget Lyko, som handlas på First North, redovisar rörelseintäkter på 219 miljoner kronor för det tredje kvartalet.

Lyko som är noterat på First North, har nischat sig på onlineförsäljning av hårvårds- och skönhetsprodukter. Bolaget driver även flera fysiska butiker.

I det tredje kvartalet landade rörelseintäkterna på 219 miljoner kronor och försäljningstillväxten var 11,4 procent. Inom online enskilt låg den på 34,5 procent. 

"Hösten har inletts positivt med en stark tillväxt i september. Även oktober har börjat mycket bra", skriver vd:n Rickard Lyko, i delårsrapporten.

Rörelseresultatet uppgick till -7,9 miljoner kronor (7,9). Ebitda-resultatet blev 2,3 miljoner kronor (13,8).

Inom segmentet retail blev ebitda-resultatet -8,6 miljoner kronor (10,4), vilket utöver minskningen av bruttovinst främst förklaras av högre kostnader jämfört med samma kvartal året innan som följd av ökade frakt- samt personalkostnader.

"Inom det segmentet har vi ett antal utmaningar. Försäljning och resultat påverkades under kvartalet av det varma vädret samt en generellt svagare marknad för fysisk detaljhandel", skriver Rickard Lyko.

Den sortimentsvridning vi gjorde i början av sommaren hade också viss kortsiktig negativ effekt på försäljningen under juli och augusti samt att den också medförde att vi justerade lagret för inkurans.

Inom Online uppgick ebitda-resultatet till 11,0 miljoner kronor (9,2).

I slutet av september kom beskedet om att Lyko byter vd. Joanna Hummel som rattat skönhetssajten  i drygt ett år får sparken och istället tar storägaren Rickard Lyko över som högsta chef.

"Det är nu en knapp månad sedan jag återvände till positionen som vd för Lyko. Det känns väldigt inspirerande, inte minst att arbeta med den kompetenta ledningsgrupp som nu är på plats", konstaterar han i vd-ordet. 

Läs mer