Sök

Laddkoll tar in 3 miljoner - ska rädda elbilar från döda batterier

LaddkollVeckans Break?Elbilar

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

I dagarna laseras appen Laddkoll. Den ska lösa alla elbilägares laddningsproblem.

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolgat i segmentet vi kallar för “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med mannen bakom appen Laddkoll.

Tjänsten bygger på att fastighetsägare ska sätta upp laddstolpar för elbilar och sälja el och parkering till appens användare.

“Vi vill möta problemet med att man inte alltid kan ladda bilen vid bilresans slut. Alltså att man kan ladda där man ändå tänker parkera”, säger Pelle Sjögren, vd på Garagekoll AB som ligger bakom appen.

Det finns redan konkurrens på laddningsmarknaden. Till exempel har kraftbolaget Vattenfall en egen laddkollapp. Skillnaden är dock att den appen endast visar bolagets egna laddstationer. Där tror Pelle Sjögren att hans app har en fördel.

“Vi vill sprida ut kostnaden för infrastrukturen på fler bolag. Det finns till och med privatpersoner som har satt upp laddningsstationer på sina privata parkeringsplatser och hyr ut. Vi tror att det gör att vi snabbt kommer att bli större än de konkurrerande apparna”, säger han.

Batterikapacitet och brist på laddstationer har alltid varit elbilarnas största utmaning. Intresseorganisationen Power Circle har idag 1600 registrerade laddningspunkter i sin nationella databas. Med ungefär 13.000 elbliar blir det drygt åtta bilar per laddningspunkt.

Enligt Pelle Sjögren räknar man generellt med att en offentlig laddningspunkt per tio bilar borde räcka. På så sätt kan man tro att Laddkoll är lite sent ute. Men Pelle Sjögren tror att appens funktionalitet kommer att hjälpa den att växa. Dessutom väntas antalet elbilar öka kraftigt de närmaste åren.

“Med vår app kan man inte bara se var laddningsstationerna är utan även se vilka som är lediga och betala för laddningen direkt i appen”, säger han.

För fastighetsägarna som sätter upp laddstationer säger Pelle Sjögren att det kan finnas olika incitament.

“Många ser såklart det rena ekonomiska värdet, men vissa bolag kan se det som en förmånstjänst för stamkunder. Säg att jag alltid handlar på samma mataffär och har ett kundkort där. Då kanske de vill erbjuda mig gratis laddning av min elbil när jag handlar för att hålla kvar mig som kund”, säger han.

Nu håller alltså appen på att rullas ut. Samtidigt tar bolaget in tre miljoner kronor för att fortsätta växa och utveckla tjänsten.

“Det är två saker vi kommer fokusera på nu. Dels är det att ta hand om användarna. Vi kommer lyssna på all feedback så bra vi kan och göra produkten så användarvänlig som möjligt. Sedan handlar det om att få fastighetsägare att ansluta till tjänsten. Vi måste få dem att förstå att de kan tjäna pengar på det här. Sedan ska det inte bli extra arbete för dem heller. Så fort en laddstation är på plats ska pengarna bara börja rulla in. Vi tar hand om allt annat”, säger Pelle Sjögren.

Läs mer