Linda Hörnfeldt grundade Influencers of Sweden – nu lämnar hon styrelsen

Influencers of Sweden
Linda Hörnfeldt grundade Influencers of Sweden – nu lämnar hon styrelsen

Linda Hörnfeldt, grundare av Influencers of Sweden. Foto: Press.

Sara Lindmark

Reporter

Efter två år lämnar Linda Hörnfeldt sin organisation Influencers of Sweden.
"Jag brinner för mycket och måste prioritera min hälsa", säger hon.

För snart två år sen startade Linda Hörnfeldt Influencers of Sweden, i syfte att få youtubers och Instagram-stjärnor att enas under en gemensam flagg. Det huvudsakliga uppdraget är att utbilda medlemmar om de rättigheter och skyldigheter som det innebär att vara kreatör och publicist.

Redan i februari i år slutade Linda Hörnfeldt som vd för organisationen på grund av hälsoskäl. Nu lämnar hon även uppdraget som styrelseledamot. Hon kommer istället att fungera som rådgivare till styrelsen.

“Jag är otroligt stolt över vad Influencers of Sweden har blivit för branschen och de fantastiska medlemmar och yrkespersoner som finns i organisationen. Jag lämnar inte för att jag inte längre brinner för dem utan för att jag brinner för mycket. Jag måste prioritera min hälsa och lämnar därför med fullt förtroende organisationen hos en mycket kompetent styrelse. Jag kommer dock självklart finnas kvar som medlem”, säger Linda Hörnfeldt i ett pressmeddelande.

Linda Hörnfeldt har själv bloggat under “La Linda” sedan 2001 och startade Sveriges första yrkesnätverk för bloggare, Better bloggers, 2014. Två år senare ombildades det till Influencers of Sweden.

Officiellt lämnar Linda Hörnfeldt sitt uppdrag den 6 november.

Influencers of Sweden har tidigare fått kritik från de stora talangnätverken, som hjälper till att mäkla ihop affärerna mellan influencers och annonsörer. För ett år sedan gick Splay, United Influencers, Cube, Bonnier Tidskrifter och Tailsweep gemensamt ut och markerade mot initiativet. Tillsammans representerar de en stor del av Sveriges största och mest inflytelserika influencers.

Nätverken vände sig mot att Influencers of Sweden kallade sig för branschorgan och menade att "det inte är deras röst".  Linda Hörnfeldt backades av flera stora influencers och sa till Breakit: 

"Vi har aldrig påstått att vi representerar hela nätverken eller branschen som helhelt utan vi representerar bara våra medlemmar som är influencers", 

Linda Palmgren, dåvarande vd för United Influencers förtydligade i efterhand att syftet med uttalandet inte var att kritisera Linda Hörnfeldt i person eller Influencers of Swedens arbete. Däremot vill de inte riskeras att bli sammankopplade med organisationen. 

Läs fler artiklar
LÄS MER