Viggo Cavling: Därför skräms elefanterna av nya uppstickare

Breakit - Viggo Cavling: Därför skräms elefanterna av nya uppstickare

Skärmdump Hemverkets reklamfilm

Viggo Cavling

Krönikör

Lågprismäklaren Hemverket har retat upp de stora mäklarhusen. Varför blir alltid de stora jättarna skrämda av uppstickarna?

Kan en elefant att lära sig att dansa som en myra? Kan ett stort, sedan länge väletablerat företag agera som en digital startup när den lilla utmanar den stora?

Det finns många exempel på stora bolag som misslyckats: Nokia, Kodak och Facit är tre som ofta nämns. 

I helgen läste jag i Svenska Dagbladet om ytterligare en elefant som var arg på en för mig välbekant startup-myra. Lågprismäklaren Hemverket, vars vd jag skrev en bok med 2013, har med sin senaste reklamkampanj lyckats reta upp de stora svenska mäklarhusen. Mäklarsamfundets Stockholms chef Catharina Lager Sundberg gillar inte att Hemverket “marknadsför sig självt genom att på ett löjeväckande sätt framställa resten av mäklarkåren som festprissar som tar hundratusentals kronor betalt”. Vidare är samfundets jurist arg för att Hemverket målar upp en nidbild av traditionella mäklare som skålar i “glädjerus”.

Mäklarsamfundet har valt att sikta in sig på en enskild medlem som arbetar på Hemverket som ansvarig för kampanjen. I artikeln får Hemverks vd förklara att företaget inte är mäklarbranschens Ryan Air utan att mäklarbranschens Ikea. Agerandet är identiskt med elefanten Svensk mjölks stämning av uppstickaren Oatlys havremjölk.

Varför gör elefanterna alltid på detta vis?

Istället för att lära sig av uppstickarna och i förlängningen ta deras kunder stoppar elefanterna huvudet i sanden och försöker stampa ihjäl myrorna. Är detta en naturlag? Jag tror det.

Jag har tänkt mycket på när Google delade upp verksamheten i två: det konventionella och det nyskapade Alphabet som ska åka till Mars och ge människan evigt liv. Hur spännande vore det inte för alla vanliga människor på Google att möta dessa Alphabet-hjältar som inte bara vill sälja annonser och få klipp på kattungar att bli populära? Eller kanske är Larry Page och Eric Schmidt rädda att de som gör det vanliga jobbet ska bli tokiga av att se ett gäng i korridoren som får betalt för att ständigt tänka utanför boxen.

Min bild av människor som arbetar i näringslivet och stora organisationer är att de är livrädda för en enda sak: att göra fel. Det är därför som den naturliga impulsen är att ringa sin jurist när man blir utmanad. Nyfikenhet finns liksom inte på kartan.

Ja, ja. I veckan håller jag på med en stor artikel om startup-paradiset Stockholm. Har du tips på personer som jag ska snacka med eller du har bra input att komma med själv är det bara att mejla mig. Jag är även intresserad av siffror som visar att Stockholm är startup-paradiset på jorden.

Läs fler artiklar
LÄS MER