Spotify inleder satsning i Asien – följer Apple Musics fotspår

Breakit - Spotify inleder satsning i Asien – följer Apple Musics fotspår
Spotify lanserar i Japan och Indonesien Foto: AP Photo/Vahid Salemi / pressbild
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Spotify uppges vara på väg att lansera i Indonesien och Japan.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Spotify må vara stora, men i Asien återfinns musiktjänsten enbart på fem marknader.

Det ska det bli ändring på nu.

Enligt Techcrunch är den svenska musiktjänsten nära en lansering i både Japan och Indonesien. Två viktiga marknader för bolaget – inte minst med tanke på Indonesiens 250 miljoner invånare.

Även Japan är en intressant marknad för bolaget. Hela 80 procent av de japanska musikintäkterna kommer i dagsläget från cd-försäljning, vilket vittnar om stor potential för en musikströmningsaktör som Spotify.

Spotify är dock långt ifrån ensamma om att ha noterat denna potentiella guldgruva. I somras började den japanska meddelande-appen Line erbjuda strömmad musik och Apple Music lanserade för några månader sedan sin tjänst i Japan.

”Vi vill finnas överallt i Asien i sinom tid. Vi har haft ett japanskt team redo ett tag nu, men än så länge finns det inget satt lanserinsgsdatum”, säger en talesperson för Spotify till Techcrunch.

I dagsläget finns Spotify på 60 marknader. I Asien finns musiktjänsten i Hong Kong, Malaysia, Filippinerna och Taiwan.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel