Sök

Fick sparken – nu gör svenskarnas digitala försäkringstjänst succé i Colombia

MillicomSeguro CanguroTillväxtmarknader

Martin Alvemo är en av grundarna till Seguro Canguro. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Glöm knarkkungar, gerillakrig och mutor. Här är doldis-svenskarna som håller på att digitalisera Colombias stenålderslika försäkringsmarknad.

Många svenskars bild av Colombia kommer från tv-serier som "Narcos", och årtionden av mörka tidningsrubriker. Vi tänker på våld, knark och den blodiga kampen mellan gerillan FARC och regeringen.

Men Colombia i dag är annorlunda. En växande övre medelklass, speciellt i städerna, skapar stora möjligheter för den som vill göra affärer. Tillväxten är hög.

"Det är ett stort land där folk nu är öppna för digitaliseringen. Den stora tillväxten framöver kommer att vara i länder som Colombia", säger Martin Alvemo.

Tillsammans med några tidigare kollegor drog han för tre år sedan igång ett bolag som ska digitalisera försäkringsbranschen.

Nu är deras tjänst Seguro Canguro den största digitala aktören på marknaden.

"Vi var inte först, men i dag är vi störst. De två onlinebaserade konkurrenter som har funnits håller på att försvinna", säger Martin Alvemo.

Slåss mot 30.000 lokala konkurrenter

Ska du teckna en försäkring i Colombia så kan du inte bara ringa upp ett försäkringsbolag. Istället måste du gå genom någon av de 30.000 förmedlare som under många år mutat in marknaden.

Rent konkret: Du går till en liten butik, som i sin tur ordnar din försäkring medan du får kaffe och kanske hinner snacka om barnbarnen. Lite som en resebyrå förr i tiden.

Det där måste gå att digitalisera tänkte Martin Alvemo och hans kollegor. Då jobbade de på Kinnevik-ägda Millicom Digital Ventures. Martin var ansvarig för att leta nya möjligheter i Colombia, där han dessutom hade träffat kärleken.

Men i slutet av 2014 skrotades Digital Ventures, och de anställda fick gå. Fyra av dem, Martin Alvemo, Siamak Ayani, Kristofer Anderzon och Piroz Hasanizadeh, bestämde sig direkt för att starta eget.

"När det lades ned blev vi arbetsbefriade, samtidigt hade vi börjat titta på detta i Colombia. Millicom visade dock aldrig något större intresse. Vi drog igång några månader senare" säger Piroz Hasanizadeh.

"Det var en för bra chans för att bara låta gå", säger Martin Alvemo.

Fick "bluffa" sig in

Med ytterligare tre ex-kollegor, David Tobar, Erik Honn och Oskar Kjellin designade man och utvecklade tjänsten.

Seguro Canguro föddes 2015. 

För att få starta sin verksamhet som försäkringsförmedlare var de tvungna att ha ett försäkringsbolag som gick i god för dem, som ett slags garant.

Det visade sig vara svårt att få till som digital nystartad aktör.

"Vi fick nobben av många. De sade att det digitala kanske funkar i Sverige, men att kunderna i Colombia vill komma in till sin förmedlare, sätta sig och berätta om sitt liv och sina barn", säger Martin Alvemo.

För att lyckas tvingades Seguro Canguro gå under radarn, och posera som en helt vanlig fysisk försäkringsförmedlare.

Det var först när volymerna började gå i taket som de visade sina kort, och avslöjade att bolaget enbart finns på nätet. När uppstickaren hade bevis för hur bra modellen funkade ville plötsligt alla vara med och leka.

Backas av Spotify-veteran

I nuläget jobbar Seguro Canguro med bilförsäkringar, mycket för att det lämpade sig bäst för att digitalisera, och är enligt egen uppgift ensam om att representera samtliga försäkringsbolag i Colombia på nätet. Just nu förmedlar man försäkringar för 3 miljoner kronor i månaden, och har 50 anställda. Bolaget räknar med att nå lönsamhet inom kort, men har uppbackning av riskkapital.

Elsklings-grundarna, Faraz Azima & Rashid Jawdat, samt Spotify-veteranen Fredrik Niemelä, är några av investerarna som sammanlagt tryckt in 10 miljoner kronor i bolaget.

Målet nu är att ta 5-10 procent av marknaden innan Seguro Canguro ger sig på nästa område, troligen privata sjukförsäkringar.

"På nätet har vi redan blivit störst, och nu ska vi skala upp. Vår största konkurrent är alla de traditionella försäkringsförmedlarna", säger Martin Alvemo.

I affärsmodellen finns en liten guldklimp, det faktum att försäkringar i Colombia måste förnyas – varje år. Varje gång får försäkringsförmedlaren betalt, oavsett om kunden väljer att teckna förnya sin försäkring med nuvarande försäkringsbolag eller om hen byter leverantör.

"I Sverige skapas intäkten bara en gång. Men vi får pengar år efter år, det skapar en stabilitet", säger Martin Alvemo.

Läs mer