Sök

Klart: Soundtrack Your Brand kliver in på den finska marknaden

Soundtrack your brand

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Med 90 miljoner kronor i ryggen expanderar nu "Spotify för företag" utomlands.

Tidigare i år stod det klart att Soundtrack Your Brand, som förenklat är en leverantör av Spotifys tjänster till företag, har tagit in 90 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Telia Sonera.

Nu står det klart att Finland blir bolagets första marknad utanför Sverige.

”Den finska marknaden befinner sig i ett perfekt skede för att kunna ta tillvara på möjligheterna som vår tjänst erbjuder. Precis som i Sverige kan vi se att de mest progressiva nationella kedjorna och små butikerna i Finland är väl positionerade för att anamma digitaliseringen av detaljhandeln i snabb takt”, säger bolagets medgrundare Andreas Liffgarden.

Tjänsten används i dagsläget av en lång rad butiker, restauranger och hotell, däribland varumärken som Starbucks, McDonald’s, Odd Molly och Elite Hotels.

”Tidigare behövde verksamheter stå ut med föråldrade musiksystem, tidskrävande och komplicerade manuella lösningar, eller att använda konsumentlösningar som riskerar att bryta mot branschens regleringar.”, säger Ola Sars, vd och medgrundaregrundare på Soundtrack Your Brand.

Bolaget ägs av grundarna, samt "vanliga" Spotify och en rad riskkapitalister, däribland svenska Northzone.

Läs mer