Sök

Kan den här Spotify-veteranen få ordning på din arbetsvecka?

TrelloProjectplaceProjektledning

Till höger: Planviews tillväxtchef Samuel Cyprian.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Nu lanserar svensk-grundade Projectplace ett digitalt verktyg som, en gång för alla, ska ta bort krånglet med grupparbete.

För ett år sedan slogs det svenska techbolaget Projectplace ihop med amerikanska Planview och bildade en koncern som omsätter över 1 miljard kronor.

Nu lanserar bolaget en betaversion av sin första nya produkt sedan fusionen - Projectplace Pro. Tanken är, lite förenklat, att plocka det bästa ur alla appar för projektledning och samarbete som finns idag.

Inför arbetet med att bygga det nya verktyget har bolaget rekryterat Samuel Cyprian, som var en de första anställda i Spotifys tillväxtteam. Han har numera rollen som tillväxtchef på Planview.

"Vi kallar produkten för en blandning av Trello, Wunderlist och Excel. Vi vill plocka det bästa ur det som redan finns på marknaden idag och sätta ihop till ett komplett verktyg", säger Samuel Cyprian.

Han säger att ett verktyg för grupparbete måste ha tre funktioner: tidslinje, gemensam att göra-lista och personlig att göra-lista.

“Först behöver du kunna måla upp en plan över hur ditt team ska nå ett visst mål och vilka aktiviteter som måste utföras för att komma dit. Då krävs en tidslinje med milstolpar som alla i teamet kan se”, säger Samuel Cyprian.

Steg två är att bryta ner varje aktivitet i att göra-listor som blir mer konkreta än tidslinjen. Den komponenten har Projectplace också byggt in.

“Men ett samarbetsverktyg tar dig bara till en viss punkt. Alla som använder den här sortens tjänster vet att det ändå inte funkar om du inte piskar människorna i teamet till att mata in data i programmet. Därför måste vi ha en tredje komponent som låter varje team-medlem organisera sina åtaganden gentemot resten av teamet. Först då blir lösningen komplett”, säger Samuel Cyprian.

Enligt honom ska det sammanslagna Planview/Projectplace investera “tiotals miljoner kronor” i bland annat en expansion i Nordamerika.

Att lösa krånglet med grupparbete är något som en lång rad teknikbolag har försökt sig på med varierande framgång. Läsare med erfarenhet/traumatiska minnen av att använda tjänster som Asana och Trello inser säkert att Projectplace lär få tuff konkurrens på den amerikanska marknaden.

Samuel Cyprian säger att nyckeln till att växa snabbare än konkurrenterna handlar om att försöka locka alla som jobbar i team - inte bara den på bolaget som är ansvarig för att köpa in digitala verktyg.

“Vi är inspirerade av till exempel Slack som har lyckats väldigt bra med det. Det handlar om att hitta alla människor som är ute och letar efter smidigare lösningar, och få dem att börja använda vår gratisversion utan att det krävs ett inköpsbeslut ovanifrån. När tjänsten sedan har blivit tillräckligt populär bland personalen är det lättare att börja ta betalt för den”, säger han.

Läs mer