Pewdiepies hemliga ägande i spelstudion Doublemoose games

Breakit - Pewdiepies hemliga ägande i spelstudion Doublemoose games

Felix "Pewdiepie" Kjellberg. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Tobias Blixt

Reporter

Storägare i spelstudion från skaparna av Goat Simulator.

Felix “Pewdiepie” Kjellberg är världens största youtuber och Sveriges absolut största kändis i spelvärlden. Med 67 miljoner prenumeranter och ett enormt inflytande på människor världen över har hans kanal gett många spel ett genomslag som annars inte vore möjligt.

Nu kan Breakit avslöja att spelprofilen har gått och blivit storägare i den svenska spelutvecklaren Doublemoose games. En spelstudio som bland annat har utvecklat Animal super squad tillsammans med profilen.

När samarbetet annonserades förra året berättade man att Felix Kjellberg skulle fungera som en slags “reative director” för spelstudion, men handlingar visar att Pewdiepie också äger 35 procent av spelstudion genom sitt brittiska bolag.

“När vi gick ut med det samarbetet så sa vi inte så mycket om det. Vi är spelutvecklare, så det är inte det mest intressanta att skicka ut i en pressrelease”, säger Armin Ibrisagic, grundare av Doublemoose games. 

Exakt hur Felix Kjellberg blev delägare i spelstudion vill Armin inte berätta. Däremot säger han att Pewdiepies arbete i studion är av rådgivande karaktär och att han inte är involverad i det dagliga arbetet med de spel som just nu utvecklas av studion.

“Felix äger en del i företaget och hjälper till med spelidéer, creative direction, feedback och liknande. Rent allmänt så är vi ganska 'laid back' som företag och har inga riktigt konkreta krav, annat än engagemang i den mån han vill”, säger han.

Men några detaljer vill han alltså inte delge. Men att stora profiler använder sitt eget namn för att att få delar i företag i utbyte mot olika former av exponering är inte helt ovanligt. Att det skulle förekomma några krav på att Felix Kjellberg spelar spelen finns däremot inte enligt Armin Ibrisagic. 

"Nej, vi har inget krav på att Felix ska spela våra spel på sin kanal, utan vi försöker utveckla kul och annorlunda spel som folk vill spela. Felix feedback är väldigt användbar – han har ofta bra koll och smak på vad som är kul. Men ett krav på 'du måste spela det här X antal gånger' kan bli lite bajsnödigt och påtvingat, och är inte riktigt sättet vi jobbar på eller företaget vi vill vara", säger han.

Ett exempel på liknande samarbeten där en stor profil har gått in i en liten spelstudio är när superstjärnan Zlatan Ibrahimovic i september 2016 blev ägare i Isbit games. Köpeskillingen för aktierna kvittades då mot en fordran som Zlatans bolag hade på Isbit Games. Det gick inte utläsa vad denna fordran var för något, men en inte helt orimlig gissning var även då att det var i utbyte mot exponering.

För Doublemoose games är exponering en viktig komponent och även om Pewdiepie inte måste ge exponering för spelen hjälper det så klart att ha världens största streamer ombord. Bolaget är nytt och under första räkenskapsåret som sträckte sig mellan augusti 2016 och december 2017 omsatte Doublemoose 281.000 kronor med en förlust på 4,76 miljoner kronor.

Armin Ibrisagic, med en bakgrund från Goat Simulator-utvecklaren Coffee Stain, berättar att de har ett flertal spel under utveckling. Till skillnad från andra spelutvecklare vill de se vad internet fångar upp innan de går vidare med spelet.

“Vi försöker göra på ett annat sätt, med prototyper som folk ska gilla. Vi gör snabba prototyper och ser vad som fastnar.”

Pewdiepie har en karriär som har kantats av en rad skandaler. Den senaste skandalen kom för lite över ett år sedan, då han i samband med en stream kallade en annan spelare för n-ordet. Något som han senare har bett om ursäkt för.

Läs fler artiklar
LÄS MER