Butiker strömmar musik för 23 miljarder om året – utan att betala

Spotify Soundtrack your brand Apple Music
Butiker strömmar musik för 23 miljarder om året – utan att betala

Apple och Spotify går miste om stora belopp på fulspelande butiker och restauranger. Foto: Istockphoto. Bildmontage av Breakit.

Direkt / Breakit

Spotify och Apple music växer så det knakar, men fortfarande går skivbolagen miste om miljardbelopp.

Många mindre butiker och restauranger spelar strömmad musik för sina kunder utan att betala extra för användningen. Dessa brott mot användaravtalen kan kosta musikbranschen 2,65 miljarder dollar om året – motsvarande ungefär 23 miljarder kronor – enligt en studie gjord av Nielsen Music som Wall Street Journal tagit del av.

Strömningstjänster som Spotify och Apple Music har inneburit att musikbranschen åter kan visa tillväxt. Men samma tjänster används också flitigt i kommersiella sammanhang, av till exempel kaféer och i mindre butiker, utan att användarna betalar extra till rättighetsinnehavarna.

Nielsen Musics rapport har gjorts på uppdrag av Soundtrack Your Brand, som säljer en särskild strömningstjänst riktad till företag och som har Spotify som en stor ägare. I USA kan mindre företag hos aktörer som Pandora Media, Sirius XM eller Soundtrack Your Brand teckna affärsabonnemang som kostar 25-35 dollar i månaden, medan ett Spotifyabonnemang för privatpersoner kostar 9:99 dollar.

Enligt rapporten finns det globalt omkring 21 miljoner mindre företag som använder sig av privata abonnemang på musiktjänster.

Läs fler artiklar
LÄS MER