Sök

E-handel och expansion lyfter Ikea: "Har enorm potential framför oss"

Ikea

Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Möbeljätten Ikea ökade sin e-handel med 31 procent. Samtidigt står e-handeln bara för fem procent av de totala intäkterna.

Ikea ökade försäljningen med 4,5 procent till 38,8 miljarder euro, cirka 405 miljarder kronor, under det senaste räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti.

"När vi bryter ner den siffran ser vi tillväxt i såväl befintliga enheter som expansion och e-handel, säger Torbjörn Lööf, vd och koncernchef för Inter Ikea, till TT.

Tillväxten inom jämförbara butiker var oförändrad medan e-handeln ökade med 31 procent. Försäljningen inom lokala valutor var upp en procent, exklusive för nya butiker.

Ikea uppger att e-handeln numera står för fem procent av de totala intäkterna. 

"För oss visar det vilken enorm potential vi har framöver för e-handeln. Men för heminredningsbranschen är det inte helt enkelt att skilja e-handel från fysisk handel. Många kunder åker till varuhusen och lägger sedan en digital order, medan andra enbart går in på nätet för att göra ett köp", säger Torbjörn Lööf, till TT. 

Bolaget har under det gångna året vuxit e-handeln med lanseringar i Belgien, Rumänien och Malaysia. Sammantaget erbjuder man numera e-handel på 35 marknader.

Ikea fortsätter under tiden att expandera med butiker och under året har man öppnat 19 stycken. Indien och Lettland har också tillkommit som nya marknader under året. Totalt sett har Ikea 422 butiker utspridda på över 50 marknader.

Möbeljättens svenska verksamheten ökade sin försäljning under förra året något till 16,8 miljarder kronor, upp från 16,4 miljarder året före. E-handeln ökade med 46 procent. 

 

Läs mer