Sök

Hon hjälper svenska kändisar att tömma sina garderober på nätet

Used-a-porterNet-a-porterHållbart mode

Elin Ryer, medgrundare av Used-a-porter. PRESSBILD.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den brittiska lyxmodesajten Net-a-porter har fått konkurrens av en svensk motsvarighet. På Used-a-porter kan du hitta kläder och skor som både kändisar och privatpersoner tröttnat på.

Elin Ryer har utgått från Blocket, där hon själv gjort många fynd genom åren, och skalat bort de delar som hon inte tycker om. I mars lanserades vintage- och secondhandsajten Used-a-porter som hon är medgrundare och vd för. Övriga grundare är Stefan Lidström som från början tog initiativ till satsningen, hennes pappa Christer Andersson (som tidigare drev klädbolaget Odd Molly) och maken Jakob Ryer.

“Köpare och säljare har ingen kontakt med varandra alls utan det fungerar precis som en vanlig nätshop. Vi har också en concierge-service som vi tar en högre provision på, vi hämtar kläderna hos kunden och plåtar och lägger upp dem på sajten,” säger Elin Ryer.

De senaste elva åren har hon jobbat på inredningsbutiken Svenskt tenn, senast i rollen som pressansvarig. Nu jobbar hon heltid med sitt nya projekt som har fått en rivstart genom att kända namn som medieprofilen Amanda Schulman, Wesc-grundaren Greger Hagelin och modebloggaren Susanne Histrup valt att sälja plagg de tröttnat på via sajten. Det har även gått att köpa kläder som burits av Andreas Löwenstam, chefsdesigner på H&M:s mansavdelning och den amerikanska ambassadörsfrun Natalia Brzezinski.

“De har dragit mycket trafik eftersom de sprider detta i sina sociala medier. Vinsten från kända personer har gått till välgörenhet, vi samarbetar med Plan och deras arbete för alla barns rätt till skolgång. Idén bygger på tanken om återvinning och återanvändning inom textil, det ska vara miljömedvetet hela vägen ut,” berättar Elin Ryer.

Flera modeföretag som Sophie by Sopie, Maria Nilsdotter, Dagmar och Malina säljer ut provkollektioner och plagg från modevisningar och plåtningar. Hittills har sajten haft över 150.000 besökare varav så många som 50 procent är återvändande. Många säljare bor i Stockholm och där, liksom i universitetsstäder, finns också flest köpare. 

“Fram tills nu har vi fokuserat på innehåll och profiler inom mode och bloggvärlden. Snart ska vi börja jobba med att öka antalet transaktioner och få ut det i Sverige. Nästa etapp är att sprida det så att vi får många consumer to consumer-affärer, det ska inte bara vara en tuff sajt,” säger Elin Ryer.

Läs mer