Sök

H&M:s köp i Klarna är en verklig drömaffär för Sebastian Siemiatkowski

KlarnaH&M

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Klarna-chefen Sebastian Siemiatkowski skulle kunna betala för att få H&M som kund, skriver Stefan Lundell i en analys.

Värdet på Klarnas aktie har stått still i tre år – den slutsatsen går att dra efter att klädjätten H&M köpt knappa 1 procent av aktierna i betaltjänsten. När det senast gjordes en stor transaktion i Klarna-aktien var marknadsvärdet 19 miljarder kronor. Nu ligger värderingen i bästa fall på 18,5 miljarder kronor. 

Men den här gången är värderingen faktiskt av underordnad betydelse. H&M får köpa in sig till reapris av en högst konkret anledning. Klädjätten är nämligen Klarna-chefen Sebastian Siemiatkowskis drömkund.

I Klarnas barndom sägs det att viktiga kunder som till exempel Adlibris fick använda betalbolagets tjänster gratis. De ansågs helt enkelt så viktiga för Klarnas framtid att de gavs frikort i startskedet.

Lite på samma sätt kan man förklara varför H&M nu får bli delägare i Klarna så billigt. Jag skulle faktiskt gå så långt som att säga att Sebastian Siemiatkowski skulle vara beredd att betala för att få H&M som kund.

H&M är exakt den spelaren som kan ta Klarna till nästa tillväxtmål, inte minst på den viktiga USA-marknaden. Klädjätten är ett globalt varumärke med kunder som varje månad gör nya inköp (till skillnad från till exempel Ikeas kunder som kanske gör två inköp per år). Och även om H&M har haft några tuffa år bakom sig så är bolaget stort både i USA och England – Klarnas nyckelmarknader.

Enligt Sebastian Siemiatkowski själv är det en “massive deal”. Till att börja med handlar det om att Klarna hjälper H&M att lösa alla betalningar via sina app. I praktiken innebär det att kunderna snart kan handla på kredit i butiken och via nätet.

För H&M är affären också viktig vilket manifesteras av att koncernchefen Karl-Johan Persson själv uttalar sig i pressmeddelandet som skickades ut tidigt i morse. H&M har haft stora leveransproblem och svårigheter att länka samman online-delen med butiksförsäljningen.

Kanske kan en “massive deal” med Klarna bli det som slutgiltigt puttar klädjätten in i digitaliseringens tidsålder?

Läs mer