Sök

"Lyssningstrenden är enormt stark"

MediapilotWhispr

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den New York-baserade digitalbyrån Whispr Group slår ihop sig med analysföretaget Mediapilot.

Den svenska, men New York-baserade, digitalbyrån Whispr Group och det nordiska analysföretaget Mediapilot har slagits ihop. Det nya bolaget kommer framöver att gå under namnet Whispr Group och kommer tillsammans ha över hundra välkända varumärken i sin kundportfölj –  bland annat tunga, globala spelare så som Coca-cola, McDonalds, Disney och Mercedez-Benz.

”Vi blir ett perfekt komplement till Mediapilots befintliga produkter. De har ett ännu starkare fokus på analys än vad vi har, samtidigt som deras kunder har efterfrågat mer fokus på strategier”, säger Joakim Leijon, grundare av Whispr och vd för det nya bolaget.

Bolaget kommer precis som tidigare att arbeta med analyser av sociala och digitala medier, digitala mediestrategier och så kallad content marketing, vilket lite slarvigt kan beskrivas som uppbyggnad av innehåll. 

Enligt Joakim Leijon händer det dock mycket inom branschen just nu.

”Det gick jättefort när branschen för sociala och digitala medier växte fram. Då skulle man prata, prata och prata – men man glömde bort att lyssna. Lyssningstrenden som växer fram är enormt stark”, säger han.

”Numera analyserar man inte bara sociala medier utan även sökvolymer och konverteringsgrader på hemsidan, som sedan korskör för att se vilken return of investment man får på sin marknadsbudget”, säger han.

Att marknaden även fortsätter att växa råder det ingen tvekan om, enligt honom.

”Det är väldigt lätt att förminska sociala medie-strategier, men numera pratar man väldigt mycket om att sätta strategin i sociala och digitala medier först, och därefter lägga ut det på traditionella medier. Det är ganska vanligt sätt att arbeta”, säger han.

Whispr har idag sitt huvudkontor i New York, men i och med sammanslagningen med Mediapilot kommer bolaget även att ha kontor i Stockholm och Oslo. Totalt sett kommer man ha över 50 analyiker och strateger i sitt stall.

Att ha ett kontor i New York innebär flera fördelar, menar Joakim Leijon, som grundade sitt bolag där för sex år sedan.

"De ligger rätt långt före vad gäller analys och strategi för digitala medier. Det finns ingen bättre stad att grunda bolag i", säger han.

Läs mer