MQ:s resultat sämre än väntat – växlar upp digitalt

MQ:s resultat sämre än väntat – växlar upp digitalt

Ingvar Larsson. Foto: press

Direkt / Breakit

Klädkedjan lanserar en ny e-handelsplattform för att få fart på försäljningen.
Bolaget ska också satsa på att utbilda sin butikspersonal i "personlig försäljning".

Klädbolaget MQ redovisar ett resultat efter skatt på -3 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal (24). Rörelseresultatet blev -8 miljoner kronor (2). MQ vinstvarnade den 17 augusti och sade då att rörelseresultat skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor. 

Resultatmässigt var alltså det fjärde kvartalet sämre än vad bolaget befarade i vinstvarningen. 

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2017/2018 i syfte att skapa utrymme för att stärka främst den digitala utvecklingen i bolaget. Föregående räkenskapsår var utdelningen 1:75 kronor.

MQ:s nytillträdda vd Ingvar Larsson ser ett behov av att "tydliggöra och förstärka framför allt MQ:s varumärke". Han tillträdde den 20 augusti, bara ett par dagar efter vinstvarningen från bolaget.

Bolaget avslöjar i dagsläget inte hur stor del av försäljningen som sker online. Klart är i alla fall att den digitala satsningen ska växlas upp. Det skriver Ingvar Larsson i vd-ordet. 

Han är inte nöjd med bolagets sajt och menar att den både är svår att hitta till och krånglig att bli kund på. 

"Det är kopplat till kännedomen, men även att den är svår att navigera på. Avslutet är väldigt komplicerat. Sist, men inte minst, så är miljön i dag väldigt svårarbetad. Användarvänligheten internt måste också öka", säger han vid rapportkonferensen. 

"Vi minskar investeringarna i butiksdelen och ökar den digitala delen"

Därför ska bolaget nu fokusera på att stärka den digitala utvecklingen med en ny e-handelsplattform, som kommer att lanseras under hösten. Vd:n kallar det för ett "mycket ambitiöst och framåtlutande" projekt som ska ge en inspirerande och smidig kundupplevelse. 

Målsättningen är att öka trafiken och konverteringsgranden samt knyta starkare band till kunderna. Därför ser MQ ett investeringsbehov på den digitala sidan, men också ett kompetensbehov. Finanschefen Tony Siberg spår dock ingen signifikant ökning av investeringarna.

"Nu minskar vi investeringarna i butiksdelen och ökar den digital delen, men räkna inte med några signifikant högre investeringsnivåer", säger han vid konferensen. 

MQ, som det senaste halvåret har stängt tre butiker, ska jobbar mer med butiksöversynen och se över portföljen. Två Joy-butiker ska stängas i närtid, och för att kunna vara flexibla tecknar bolaget inga hyreskontrakt på längre än tre år. 

Läs fler artiklar
LÄS MER