Sök

Efter Benify-granskningen: “Vi har varit i kontakt med bolaget”

IkeaSchibsted

Benify har många storbolag på kundlistan. Alecta, Schibsted och Ikea är några av dem. Foto: Press samt TT.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Så reagerar Benifys storkunder.

Igår kunde Breakit berätta om sexuella trakasserier och tafsande på tillväxtsuccén Benify.

Ett tiotal anställda och före detta anställda vittnade om problemen med kulturen på bolaget.

Benify, som har runt 300 anställda och omsätter drygt 300 miljoner kronor, erbjuder en HR-tjänst i form av bland annat en förmånsportal. Bland kunderna finns ett stort svenska storbolag, liksom en rad kommuner.

Ett av de bolag som har reagerat efter publiceringen är pensionsjätten Alecta, som nyligen också kritiserade den Metoo-härva som Dagens industri avslöjat inom Handelsbanken.

“Vi ser väldigt allvarligt på all form av diskriminering, kränkningar och brister i jämställdhet och vi förväntar oss att de bolag vi är ägare i uppmärksammar och redovisar den här typen av händelser, samt meddelar åtgärder. Det gäller naturligtvis även våra leverantörer”, säger bolagets presschef Christina Malmberg Hägerstrand till Breakit. 

Alecta har efter Breakits granskning varit i kontakt med Benify. 

“Vi känner att vi har fått tillfredsställande svar på våra frågor. Det är vår uppfattning att bolaget har vidtagit åtgärder och uppmärksammat problematiken på ett resolut, om än något senfärdigt vis”.

Mediejätten Schibsted är en annan av Benifys kunder. I en kommentar till Breakit skriver bolagets presschef att man “följer utvecklingen” i det aktuella fallet.

“Det är viktigt för oss att alla våra leverantörer är i linje med vår code of conduct. Om vi får reda på att det inte är så kommer vi att se på det”, säger kommunikationschefen Johan Lindbladh.

En annan storkund är möbeljätten Ikea som skriver i en kommentar. 

“Vi för en löpande dialog med leverantörer för att se till att de följer vår uppförandekod. Om det skulle vara så att lagar och regler inte följs är det något vi ser allvarligt på”.

Bolaget vill dock inte svara på om man varit i kontakt med Benify eller ej.

Läs mer