Sök

E-handelsraketen anmäls för reklam om “fräsch mamma”

Lyko

Lyko. Foto: Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det är inte första gången som Lykos reklam väcker anstöt. Den här gången handlar det om en mamma som ibland glömmer sina barn på förskolan.

E-handelsbolaget Lyko som säljer skönhetsprodukter över nätet, anmäls till Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, för stötande reklam, rapporterar E-handel.se.

Det handlar om en reklamfilm som visar upp en kvinna som sitter på ett kafé och beundrar sitt hår i mobilskärmen. Hon konstaterar att hon är “världens fräschaste mamma” följt av “...sen att man glömmer att hämta på dagis ibland”.

Enligt anmälaren ska man inte skämta om att glömma barnen på förskola. Trots att Ron håller med om att utseendet inte har något att göra med hur man är som förälder, så väljer man att gå på Lykos linje.

“Kvinnan framställs som inte helt nöjd med denna glömska och filmen i övrigt kan inte sägas framställa det som något positivt att glömma att hämta barnen på för­skolan. Nämnden finner inte att denna framställning är stötande och reklamen strider därmed inte mot artikel 1 i ICC:s (international chamber of commerce, reds anm) regler, avslutar Ron.

Sent i söndagskväll meddelade Lyko, som är noterat på First North, att bolaget byter vd. Joanna Hummel som styrt skönhetssajten i drygt ett år får sparken och istället tar storägaren Rickard Lyko över som högsta chef.

Läs mer