Sök

Svenska handlare förbereder sig inför en Amazon-lansering

H&MAmazone-handel

Jeff Bezos. Foto: AP Photo/Cliff Owen

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Flera utvärderar möjligheterna att ansluta sig till plattformen.

Amazons förväntade lansering i Sverige har gjort att många e-handlare har börjat förbereda sig på ett eller annat sätt. Men det är oklart när Amazon kommer till Sverige. Breakit var nyligen ute och besökte tre av Amazons påstådda byggen av datacenter för att ta reda på om det i själva verket var lager som e-handelsjätten byggde, utan att finna några bevis.

Trots många frågetecken kring Amazons intåg i Sverige har flera handlare börjat förbereda sig på ett eller annat sätt för att anpassa sig inför en ny verklighet. Det skriver Di Digital .

Enligt sajten har sex av de tillfrågade bolagen sagt att de aktivt utvärderar möjligheten att ansluta sig till e-handelsplattformen de närmsta åren. Kjell & Company, Designtorget och Lagerhaus är tre av dem. Men även Teknikmagasinet tittar på möjligheterna.

“Vi har beslutat att testa och utvärdera Amazon när de kommer till Norden. Det ska bli spännande att se om vi kan öka vår omsättning via deras kanal”, säger Marie Segerberg, e-handelschef på Teknikmagasinet till sajten.

Flera bolag meddelar att de inte planerar att ansluta sig till Amazon den närmaste framtiden, det är H&M, Stadium, Åhlens, Bik Bok och Indiska. Ikea väljer att inte kommentera hur de ställer sig till Amazon.

Rusta kommer inte att använda sig av Amazons plattform. Biltema säger inte blankt nej, men de har inte heller någon aktiv utvärdering av förutsättningarna på plattformen, skriver Di Digital.

Läs mer