Mattias Weinhandl satsar på goda investeringar – tillsammans med Rocket internet-veteran

Mattias Weinhandl satsar på goda investeringar – tillsammans med Rocket internet-veteran

Mattias Weinhandl, affärsängel och tidigare hockeyproffs. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Jonas de Lange

Reporter

Pluscap ska investera i startups som gör världen bättre.

Goda investeringar har blivit det nya svarta på Stockholms techscen. Mest känt är kanske Klarna-grundaren Niklas Adalberths projekt med stiftelsen Norrsken.

Även Avito-miljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Catena Media-grundaren Erik Bergman och Summa Equity – ett riskkapitalbolag med hållbarhetsfokus – har dragit igång liknande initiativ.

Nu ser ytterligare en sådan techsatsning dagens ljus.

“Tanken är att identifiera bolag med skalbara affärsmodeller som har stor potential att förbättra för människor eller miljön”, säger Pontus Gustafsson, medgrundare av Pluscap som den nya satsningen heter.

Pontus Gustafsson har tidigare varit konsult för den tyska startupfabriken Rocket internet och är medgrundaren till inredningsstartupen Beleco.

Med sig har han hållbarhetsexperten Markus Anderljung och Mattias Weinhandl. Den senare är för många känd för sin långa hockeykarriär både i NHL och svenska högstaligan.

Efter att han lade skridskorna på hyllan har Mattias Weinhandl seglat upp som en av Östergötlands främsta affärsänglar inom tech, han har bland annat investerat i just Pontus Gustafssons startup Beleco.

Redan i våras gjorde Pluscap sin första investering, i sjukvårdsöversättaren Worldish. Hur mycket pengar trion kommer satsa på Pluscap vill inte Pontus Gustafsson avslöja men han säger att det nya bolaget räknar med att göra tre till fem mindre investeringar per år framöver.

“Vi har en enormt lång investeringshorisont. Det här är vårt livsprojekt och vi vill maximera vår positiva inverkan”, säger han.

Några helt kvantifierbara mål har bolaget inte satt upp annat än att man vill hjälpa till så mycket som möjligt.

”Impact investing handlar ofta om att man vill investera i bolag som gör något som låter gott, men vi vill mycket mer. Att investera de bolag som kommer ha störst impact. Vi kommer ställa oss de riktigt svåra frågorna när vi tar våra beslut så som: är det bättre att avvärja utsläpp av 10 000 ton koldioxid eller att hjälpa 100 människor ur depression", säger Pontus Gustafsson.

Läs fler artiklar
LÄS MER