Sök

Spotify ska utbilda artisterna om musikindustrin

SpotifyStreaming

Daniel Ek, grundare och vd, Spotify

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Spotify fortsätter lansera nya drag direkt mot artister.

Spotify har genomfört en drös med vassa drag på senare tid. Artister ska själva kunna börja ladda upp sina låtar.  Något som innebär mer pengar i kassan för dem när skivbolagen plockas bort ur ekvationen. 

Det har även framkommit uppgifter om att Spotify i det tysta slutit direkta licensavtal med ett antal oberoende artister. På så sätt får artisterna en mer direkt relation till Spotify som i sin tur inte behöver gå genom jättarna. Samma här – sannolikt mer i återbäring för såväl Spotify som artisterna.

Nu lanseras ytterligare satsningar som kan ses som ett försökt att komma närmare artisterna.

Spotify kommer att genomföra en rad workshops, som kallas ”Co.Lab-events”, med kända profiler från musik- och medieindustrin, rapporterar Billboard.

Tanken är att mötena ska hjälpa artister att bygga nätverk och förstå hur den moderna musikindustrin fungerar, enligt ett uttalande från Spotify.

Eventen, som går av stapeln i New York och Los Angeles, ska kretsa kring specifikt utvalda teman. Exempelvis turnéer, marknadsföring och intäkter från musikstreaming. 

Spotify uppges vidare komma att prioritera artister som har 1.000 eller fler följare på plattformen.     

Läs mer