Sök

Krisande Snap landar avtal med Amazon

AmazonSnapchatsnapchat

Snapchat lanserar nytt samarbete med Amazon. Foto: TT/press. Bildmontage av Breakit.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Kan e-handel rädda kidsens favoritapp?

Snap – bolaget bakom den populära appen Snapchat – har hittat ett nyckelsamarbete som har potential att vända en lång negativ trend, rapporterar Bloomberg.

Snapchat-appen låter användare skicka bilder till varandra som försvinner bara några sekunder efter att mottagaren öppnat dem. Nu ska användarna även kunna fota vad som helst i den fysiska världen och om Amazon känner igen produkten ska man kunna få upp köpförslag direkt i Snapchat för att sedan slussas vidare till Amazon för att genomföra köpet.

Så fungerar den nya funktionen.

Meddelande-appen har sedan tidigare ett liknande samarbete med musikigenkännaren Shazam – som under måndagen köptes upp av Apple.

Snap har haft det riktigt tufft sedan bolaget gick till börsen i början på 2017. Vid noteringen kostade en aktie 17 dollar men har sedan dess gått stadigt nedåt. I september i år handlas aktien för första gången under 10 dollar per styck.

Problemet för Snap har länge varit att användarsifforrna ökat i den takt som marknaden förväntat sig. Under andra kvartalet 2018 backade till och med nyckelmåttet antal dagliga användare något. Inte heller intäkterna har ökat som väntat – trots en urstark position bland den så eftertraktade milleniegenerationen.

Efter det nya avtalet med Amazon tog aktien ett skutt upp med drygt en halv procent men sjönk sedan tillbaka. 19.45 måndag kväll kostade en Snap-aktie 9,04 dollar.

Redan innan noteringen 2017 flaggade bolaget för att man kanske aldrig når lönsamhet. Nu återstår att se om Amazon samarbetet kan ge svarta siffror på sikt.

Läs mer