Sök

Techtopparna tjänar storkovan – men behöver hjälp att klä sig

Meta

Foto: Unsplash, TT och en skärmbild från Victoria Hitchocks sajt.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Pengarna regnar över hjärnorna i Silicon Valley – som behöver hjälp att klä sig.
"De är mer intresserade av mode och lyx än du tror”, säger stylisten Victoria Hitchock.


Silicon Valley är techbolagens högborg och hem för hungriga entreprenörer och revolutionerande idéer. Men trots att pengarna regnar över området har Silicon Valley och dess invånare aldrig varit synonyma med lyxmärken och mode.

Snarare tvärtom. Facebooks grundare Mark Zuckerberg har kommit att förkroppsliga bilden av den typiska techentreprenören.

Det vill säga t-shirt, jeans och sneakers. Varje dag.   

Men att klä sig som att man inte bryr sig är svårare än det ser ut. Så pass svårt att stylisten Victoria Hitchock tjänat stora summor på att hjälpa män inom techindustrin att klä sig under de senaste 20 åren. 

I en intervju med Vox berättar Victoria Hitchock att tiden när techsektorn inte brydde sig om utseende är förbi. Hon menar att det blivit allt viktigare att göra ett gott intryck i takt med att konkurrensen ökat. 

”För fem år sedan hade mina kunder hellre dött än att bli påkommen med en hårtork eller produkter". 

Enligt henne har den klassiska hoodien nu byts ut mot en väst – ett mode som såväl Amazongrundaren Jeff Bezos som Ubers vd Dara Khosrowshahi har tagit efter.

I dag hjälper Victoria Hitchock allt från anställda på Google och Facebook till riskkapitalister och nya entreprenörer att förvandla sig från "pojkar till män". 

”De tjänar hundratusentals dollar om året som de spenderar, men de vill inte att du ska veta att de gör det. De är mer intresserade av mode och lyx än du tror”, säger Victoria Hitchock. 

Hon tar runt 20.000 kronor för rådgivning och därefter brukar en "basgarderob" kosta upp mot 50.000 kronor. Rekommendationerna av plagg och tillbehör landar på allt från 1000-lappen till hundratusentals kronor. 

Victoria Hitchock överblickar klädseln och håller koll på kundernas schema. Därifrån bygger hon sedan en virtuell garderob och skapar en "klädbok" med förslag för arbete, konferenser och semester. Utifrån det kan hon föreslå vad de ska köpa och planera för när saker behöver bytas ut. 

Grundbudskapet förblir dock detsamma – att klä dig coolt och nonchalant. 

Victoria Hitchcock imponeras av Amazons grundare Jeff Bezos klädval som framhäver axelpartiet. Teslas grundare Elon Musk hamnar också högt upp på listan.

”Den mannen ser fantastisk ut i en smoking”.

Någon lovsång över Facebooks grundare blir det inte. Victoria Hitchcock menar att Mark Zuckerberg borde försöka mer och mixa med mer moderna kläder och färger istället för att se ut som en "dinosaurie"

”Speciellt nu. Om han försöker kommunicera att det är ett gammalt och ett nytt Facebook borde männen bakom dem skilja sig åt. En av dem borde vara representabel”.

Läs mer