Bonnier slår ihop magasinverksamheter

Bonnier

Finwire / Breakit

Mediakoncernen Bonnier slår ihop sina två magasinverksamheter, Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle, till en enhet.

De två verksamheterna ska vara fusionerade fram tills årsskiftet, och samgåendet sker för att ge Magazines & Brands tillgång till den digitala kompetensen inom News Lifestyle.

”Som en del av News får vi en digital verktygslåda som ingen annan nordisk aktör kommer i närheten av. Nu får vi bästa möjliga förutsättningar att öka farten i utvecklingen av både befintliga och nya digitala produkter samtidigt som vi fortsätter att vårda premiumprodukter som Sköna Hem, Privata Affärer, M Magasin och Lantliv som fortsätter att vara starka och lönsamma”, säger Lars Dahmén, vd för Magazines & Brands, i ett pressmeddelande.

Efter att samgåendet verkställts kommer verksamheten att drivas som en egen enhet inom Bonnier News, ledd av Anna-Clara Welander. Hon är idag chef för Bonnier News Lifestyle.

Magazines & Brands har cirka 300 anställda och omsatte förra året cirka 950 miljoner kronor.

Bonnier News Lifestyle ansvarar för magasinsmärken som Mitt kök, Allt om Bilar och Hälsoliv. Affärsområdet hamnar under Bonnier News, vilken även kontrollerar flera svenska stortidningar, däribland Dagens Nyheter, Dagens Industri och Expressen.
 

Läs fler artiklar
LÄS MER