Sök

Klarna och Qliro skickar allt fler nätshoppare till Kronofogden

KlarnaQliroKronofogden

Foto: TT (bilden är ett montage).

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det har blivit för enkelt att handla på faktura över nätet, enligt myndigheten.

Allt fler personer som handlar via nätet hamnar hos Kronofogden. Det första halvåret 2018 ökade andelen med 50 procent jämfört med samma period förra året.

Fram till juni i år fick Kronofogden in nära 20.000 krav på obetalda skulder från betalföretagen Klarna och Qliro, rapporterar SVT.

Skälet är enligt Johan Krantz, analytiker på Kronofogden, att allt fler handlar online samtidigt som det blivit så pass enkelt att betala på faktura.

“Problematiken med internetshopping är att det förvalda betalningsalternativet nästan alltid är faktura. För den absoluta merparten fungerar det bra men det finns en risk att man överkonsumerar eftersom man kan handla med pengar som man egentligen inte har”, säger han till SVT.

Mer än hälften av de krav som kommit in till Kronofogden riktar sig mot personer i åldersgruppen 18 till 34 år. När det kommer till e-handel, till skillnad från när det gäller skulder i allmänhet, är kvinnor överrepresenterade hos Kronofogden.

Nu vill myndigheten därför varna för att betala på faktura:

“Man vet aldrig vad som händer, förlorar man exempelvis sitt jobb kan det i slutändan leda till att man fastnar i skuldfällan. Samma sak gäller avbetalningsköp och kreditköp”, säger Johan Krantz.

Läs mer