Sök

Parvel vill få ditt barn att sova bättre: "Började som ett lifehack"

ParvelBarn

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Babyvakten Parvel anpassar sig efter barnens vanor med hjälp av AI.
"Vi har en vision om att hjälpa barnfamiljer med allt ifrån sömn till andra vardagsproblem”, säger medgrundaren Anders Sheffield.

Idén till Parvel uppstod när småbarnsföräldrarna Jonas Lindequist och Anders Sheffield befann sig på promenad.

”Vi har barn i samma ålder och började fundera över temperaturen i vagnen. Det är svårt att klä barnen och man är rädd att det blir för varmt eller kallt”, berättar Anders Sheffield.

När de gick bet i sökandet efter en lösning bestämde de sig för att ta tag i problemet själva.

I början av året lanserade grundarna babyvakten Parvel som kopplas till en app i mobilen för att övervaka barnens sömn och temperatur.

Föräldrar kan beställa hem en enhet, en liten dosa med sensorer, som kan placeras i vagnen eller innanför barnens kläder. Appen används sedan för att sätta individuella inställningar, som avvikande temperaturer, och slår larm vid konstigheter. Utöver det ger Parvel analyser av barnens rörelsemönster och larmar om barnen vaknar.

”Det som började som ett lifehack för att lösa ett självupplevt problem för oss och våra vänner har nu vuxit till en vision om att hjälpa barnfamiljer med allt ifrån sömn till andra vardagsproblem”, säger Anders Sheffield.

Anders Sheffield menar att många lösningar idag bygger på att föräldrar själv ska fylla i och ha koll på saker.

”Hela den här marknaden bygger på gammal teknik. Den traditionella babyvakten är väldigt föråldrad”. 

Parvel vill därför automatisera processer med hjälp av AI och maskininlärning. Tanken är att koppla på fler tjänster framöver, även för äldre barn, och nu har bolaget bland annat tagit hjälp av en sömncoach.

”Ju mer data vi samlar in desto bättre analyser kan vi göra. Vi tittar bland annat på rutiner, vanor, sömn och anpassar appen efter det. Vi hjälper familjer att sätta rutiner och få barnen att komma in i en bra sömnrutt", säger  Anders Sheffield.

Parvel har tagit in en mindre summa från Almi och Proper Capital. Nu planerar bolaget att ta in kapital för expansion och dialoger pågår med investerare. Tjänsten har nyligen lanserats i Norden och rullas snart ut i EU genom Amazons försäljningsplattform Amazon Launchpad.

”Amazon är ett jätteviktigt led i expansionen. Vi räknar med bra tryckt. Utifrån den positiva försäljning vi sett på vår webbsida kommer vi att skala upp”.

Amazon blir den primära källan för att nå ut i Europa, men Parvel kommer även att säljas genom fysiska återförsäljare och den egna hemsidan.

I dagsläget utgörs inkomstkällan av de runt 1.000 kronor kunder betalar för att köpa Parvel-enheten. 

Appen är gratis men kommer att framöver att erbjudas i en premium-prenumerationsmodell. Utöver det samarbetar Parvel även med annonsörer och sponsorer. Parvel räknar med att omsätta 1 miljon kronor i år, och runt 7 miljoner kronor under nästa år.

”Därefter räknar vi med att dubbla försäljningar varje år fram till 2022".

Läs mer