Sök

Postnords e-handelschef lämnar – ska få hajpad budfirma att växa

PostnordAirmee

Julian Lee, grundare av Airmee och Jesper Johnsson, ny tillväxtchef på Airmee. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Budbee-utmanaren Airmee expanderar snabbt. Nu ska Postnords e-handelschef hjälpa till att trycka på gaspedalen.
“Jag har naturligtvis följt alla uppstickare på marknaden”, säger Jesper Johnsson.

Den senaste tiden har varit tuff för Postnord som har översvämmats med kritik för de många paket som har försvunnit och försenats.
Nyligen valde Johanna Allert, chef för teknik och infrastruktur, att sluta på Postnord, och nu har även Jesper Johnsson, chef för logistik och e-handel, fått en ny roll.

Han blir ny tillväxtchef på fraktbolaget Airmee med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling.

Både Airmee och Budbee utmanar de mer traditionella transportbolagen som Postnord, DHL och Schenker.

“Jag har naturligtvis följt alla uppstickare på marknaden och Airmee var den som låg mest i framkant med sin teknologi och vision. Teamet var även väldigt erfaret och hade en unik sammansättning vilket lockade mig,” säger Jesper Johnsson i ett pressmeddelande.

Airmee drog igång under 2017 och några av de första större kunderna var Mio och Granit som ville erbjuda hemleverans till sina kunder i Stockholm.

I år har bolaget börjat samarbeta med e-handlare och bland kunderna finns exempelvis Lyko, Matsmart, Apotek hjärtat, Telia, Meds, Paradiset och Adlibris go.

Bakom bolaget står Julian Lee som under flera år bott i USA och Sydkorea och arbetat som konsult inom affärsutveckling för olika storbolag och startups.

“Vi är otroligt glada att Jesper ansluter sig till Airmee. Jesper har en lång erfarenhet inom försäljning och logistik och kommer att bidra mycket med sin expertis och sitt nätverk. Vi kan nu ytterligare öka vår tillväxttakt och erbjuda fler e-handlare våra tjänster”, säger Julian Lee, i pressmeddelandet.

Läs mer