Norska mediejätten splittar verksamheten i två – aktien rusar

Schibsted
Norska mediejätten splittar verksamheten i två – aktien rusar

Rolv Erik Ryssdal och Kristin Skogen Lund. Foto: TT.

Johanna Ekström

Reporter

Nya bolaget ska börsnoteras nästa år.

Den ena halvan kommer bestå av de internationella radannonssajterna och i den andra delen läggs de svenska, norska och finska verksamheterna, där bland annat Blocket, Aftonbladet och SvD ingår. 

Beskedet fick aktien att rusa 11,5 procent på Oslo-börsen. 

Schibsteds nuvarande vd Rolv Erik Ryssdal blir chef för den internationella annonsverksamheten som får namnet MPI. Planen är att det nya bolaget ska börsnoteras 2019 och Schibsted uppger i ett pressmeddelande att man avser behålla majoritetsägandet i MPI i samband med listningen.

I den nordiska delen, som behåller namnet Schibsted, blir Kristin Skogen Lund vd. Hon har tidigare arbetat i 12 år på Schibsted, men kommer närmast från rollen som chef över Telenors nordiska verksamhet.

Enligt mediejätten är det här ett "viktigt strategiskt steg", eftersom man anser att värdet kommer öka mer på bolagen om de olika delarna tillåts växa på varsitt håll. 

Den största delen av omsättningen kommer hamna i Schibsted-delen, motsvarande ungefär 13 miljarder kronor. Omsättningen i MPI ligger storleksmässigt på 5 miljarder kronor.

"Gamla" Schibsted kommer ha drygt 5000 anställda och MPI kommer ha nära 3000 anställda. 

Efter klyvningen kommer uppdelningen se ut enligt följande:

I "gamla" Schibsted kommer följande bolag ingå: 

Publishing-delen: VG, Aftenposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet samt andra regionala nyhetssajter i Norge. 

Annonssajter/jämförelsesajter: Finn.no, Blocket.se och Tori.fi, Lendo, Bynk, Hypoteket , Prisjakt och Let's Deal.

I den nya avknoppade delen MPI, kommer bland annat följande bolag hamna:

Leboncoin.fr, Schibsted Spain, Shpock samt en rad annonssajter i bland annat Mexiko, Chile, Belarus, och Colombia. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER