Så bra – eller dåliga – är svenska techbolag på hållbarhet

Spotify Klarna Startups
Så bra – eller dåliga – är svenska techbolag på hållbarhet

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT & Unsplash

Tobias Blixt

Reporter

Svenska startups som Daniel Wellington, Izettle, Klarna, Paradox Interactive och Spotify visar upp brister i sina hållbarhetsredovisningar.

Det rapporterar Di Digital, som också skriver att hela 73 procent av Sveriges konsumenter säger sig påverkas av hållbarhetsfrågor vid köp av en vara eller tjänst.

Kritiken som lyfts fram är bland annat att bolagen inte följer standardiserade ramverk som exempelvis Global Reporting Initiative. Johan Säwensten är partner på kommunikationsbyrån Narva, som är specialiserad på företagsrapportering inom hållbarhet. Han säger till sajten att det kan bero på att företagen är nya.

”Mognadsgraden är låg. Jag tror det beror på att de flesta av dessa bolag befinner sig i en onoterad miljö. De är inte vana vid att ge den typen av guidning till sina intressenter om vart företaget är på väg och vill vara i framtiden". 

Bolagen får också kritik för att de inte beskriver hur engagerade styrelsen och ledningen är i hållbarhetsarbetet. De saknar strukturen och styrningen som finns i de flesta noterade bolag.

Spotify kritiseras av Johan Säwensten för att de har höga utsläpp från flygresor utan att lägga fram någon taktik för att minska dessa. Paradox får kritik för att de bara vigt några sidor i årsredovisningen till hållbarhetsfrågor.

Samtidigt lyfts Klarna, Izettle och Spotify fram för att de inkluderat viktiga nyckeltal om avfall, energianvändning, klimatpåverkan och medarbetare.

Johan Säwensten tror att bolagen inte är vana vid att arbeta strukturerat med hållbarhet. Men framtiden ser ändå ljus ut:

"Alla beskriver att hållbarhet är en viktig fråga och flera bolag säger uttryckligen att de vill växa sin verksamhet inom planetens gränser”, säger han till Di Digital.

Läs fler artiklar
LÄS MER