Sök

Sveriges e-handlare ser dystert på framtiden

Foto: TT / Istockphotos

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Försämrad framtidstro.

Framtidstron bland butikerna ökar i september. Samtidigt gör minskad tro på lönsamheten och antalet anställda att optimismen bland e-handlarna går åt motsatt håll och minskar. Framtidsförväntningarna är dock fortsatt högre bland e-handlarna.

Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.

"Efter en sommar som varit tuff för många butiker kan handlarna se fram emot en starkare försäljningsperiod som kulminerar i den så viktiga julhandeln. I den stenhårda internationella konkurrens som råder vore en stark höstförsäljning välbehövlig för många butiker", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Framtidsindikatorn, som väger samman handlarnas förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, steg till 96,7 i september jämfört med 95,2 i augusti. 

E-handlarnas framtidstro försämrades samtidigt. Framtidsindikatorn sjönk till 105,8 i september från 108,3 i augusti.

Läs mer