Zound-grundaren tackar för sig – här är hans 4 tips för att lyckas

Zound industries
Zound-grundaren tackar för sig – här är hans 4 tips för att lyckas

Konrad Bergström, medgrundare av Zound industries.

Jonas de Lange

Reporter

Konrad Bergström sade just “hejdå” till sitt bolag på Facebook.

Det senaste året har varit riktigt turbulent för Konrad Bergström. Efter en uteblivet börsnotering av Zound industries, som han varit med och grundat, blossade en ägarstrid upp i bolaget. Konrad Bergström fick sparken från sitt operativa jobb och försökte därefter köpa ut de andra ägarna från Zound tillsammans med Marc Wallenberg. När uppköpsplanerna fallerade valde han istället att sälja aktier för 60 miljoner kronor i bolaget. I dagsläget äger han runt 4 procent av aktierna i företaget.

I en lång uppdatering på Facebook tackar medgrundaren offentligt för sig och blickar tillbaka på sin tid inom bolaget.

Det är onekligen en imponerande resa. På nio år har bolaget gått från 0 till 1,4 miljarder kronor i omsättning. Man har sålt över 20 miljoner hörlurar i 120 olika länder.

I sin statusuppdatering delar Konrad Bergström inte bara med sig av de imponerande siffrorna utan även flera erfarenheter som spelat en nyckelroll i tillväxten, enligt honom själv.

1. Känn dina kunder väl

Zound industries har gjort sig kända för ren skandinavisk design utöver mer än själva ljudkvalitén på lurarna. Både med det egna varumärket Urban ears och licensavtalet med förstärkartillverkaren Marshall har man riktat in sig på mer design- och modemedvetna personer. Medvetenheten om vilka målgruppen var tog sig bland annat uttryck i att bolaget satte upp speglar istället för musikspelare i butikerna där lurarna såldes.

“I butikerna hördes kommentarer som ‘Jag tycker de röda låter bättre än de vita’ utan att sladden var inkopplad”, skriver Konrad Bergström.

2. Skaffa ett stort nätverk och bygg utifrån det

En helt avgörande del av Zound industries affär har varit samarbetsavtalen med olika företag – framförallt Marshall. Enligt tidigare uppgifter till Breakit ger avtalet ungefär 700 miljoner kronor i omsättning varje år.

Både när det gäller Marshall-avtalet och andra varumärkessamarbeten lyfter Konrad Bergström fram sitt eget nätverk.

“Jag kände personligen hundratals distributörer globalt från alla de säljkonferenser jag deltagit på under åren jag drev distribution. De litade på att min analys var rätt och la stora ordrar omgående”, skriver han.

Ett nätverk är inte något som byggs i en handvändning, men likväl illustrerar Zound-grundarens berättelse väl det långsiktiga värdet av att spara så många telefonnummer i kontaktboken som möjligt.

3. De enkla lösningarna är det som tar en framåt

En av de saker som Konrad Bergström lyfter fram mest med sin resa är att han menar att bolaget alltid legat väldigt långt fram i den tekniska utvecklingen och man fokuserat mycket på innovation.

Det ledde bland annat till att bolaget blev känt som först i världen med att sätta en mikrofon på stora hörlurar och inte bara små handsfree-set. Det kan verka som en detalj men just den lösningen gjorde att en dåvarande inköpare på Apple fortfarande kommer ihåg Konrad och Zound, enligt grundaren själv.

“Klart man kanske vill bli sedd på annat sätt men va fan, ofta är det de enkla lösningarna som tar en framåt”, skriver Konrad Bergström.

4. Börja sälja stort direkt

Just att få fart på försäljningen från början hängde inte bara på varumärkessamarbetena utan också ett allmänt aggressivt förhållningssätt från bolaget. Redan från start satsade bolaget på att sälja globalt. Den svenska försäljningen skulle komma ändå, tänkte man. Från start försökte man också ta emot så stora ordrar som möjligt.

“Vi åkte till CES (den stora årliga elektronikmässan i Las Vegas reds. anm.) och sålde containrar istället för enklare ordrar. Vi visste att ju mer vi levererade ut desto snabbare skulle trenden skapas för våra snygga designade hörlurar. Huvudet var ju bästa marknadsplatsen”, skriver Konrad Bergström.

Läs fler artiklar
LÄS MER