Serieentreprenören har en ny otippad idé – ska ta svenska mattraditionen till USA

Breakit - Serieentreprenören har en ny otippad idé – ska ta svenska mattraditionen till USA
Louise Fritjofsson vill ta vällingen till USA. Foto: Press samt Fredrik Sandberg/TT
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Louise Fritjofsson satsar på en otippat gammal produkt för sin nya satsning.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Tanken är förhållandevis enkel: Svenska spädbarn föds upp på välling – det borde amerikanska barn också göra.

"I århundraden har svenskar matat sina barn med välling. Nu är den äntligen här", skriver Blablafoods på sin sajt.

Argumentet är att drycken är näringsrik, smidig och utan tillsatt socker.

”Som svensk och som mor är jag jätteglad att kunna ta hit hälsosam, växtbaserad barnmat inspirerad av den svenska kulturen och omgivningen. ”, säger Louise Fritjofsson, grundare av Blablafoods.

Blablafoods är hennes fjärde startup. För trogna Breakit-läsare är Louise Fritjofsson framförallt känd som grundare av träningsappen Vint. Efter fem års slit valde hon att lämna vd-posten i bolaget för ungefär ett halvår sedan.

“Det har varit en jäkla resa med att ta in pengar, göra slut på pengarna och utan pengar bygga om till ett saas-bolag (mjukvarutjänstebolag reds. anm.). Nu har vi hittat hem men för att det ska ta riktig fart är det tydligt att det behövs en person med erfarenhet att sälja mot fitnessbranschen”, sade hon till Breakit när hon tackade för sig på Vint.

Men hon har alltså inte gett upp entreprenörslivet för det. Louise Fritjofsson är fortfarande hemlighetsfull kring de långsiktiga planerna för Blablafoods. Redan i reklamklippet på sin sajt flaggar hon för att vällingen bara är den första av flera produkter från bolaget.

Läs fler artiklar
LÄS MER