Sök

Postnord om kritiken i sociala medier: “Man tappar nästan tron på mänskligheten”

Postnord

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

“Jag har inga problem med att ta skit när vi gör fel, men vi chefer måste nyansera bilden”, säger Mathias Krümmel, produktionschef på Postnord.

E-handelsbranschen i Sverige växer i ett rasande tempo. Nya företag som Boozt, NA-KD och Royal design blommar upp samtidigt som gamla jättar som Ikea och H&M kämpar för att vrida om sina gigantiska koncerner till en digital försäljning.

Mellan konsumenterna och e-handlarna står logistiken som en stor mur. Handlarna kommer helt enkelt inte fram till sina kunder utan att gå vägen via bolag som DHL, Schenker eller Postnord.

Det senare bolaget har fått utstå mycket kritik de senaste åren, både från e-handlare och konsumenter. I det senaste avsnittet av nyhetssajten Markets podcast kommenterar Postnords produktionschef Mathias Krümmel kritiken:

“Går man bara in på sociala medier tappar man nästan tron på mänskligheten, och det gäller generellt skulle jag säga att det är ett mycket hårdare klimat där än på andra ställen”, säger han och fortsätter:

“Jag har inga problem med att ta skit när vi gör fel, men vi chefer måste nyansera bilden.”

Han menar att en del av kritiken är befogad men att det i andra fall kan vara information som är tagen ur sitt sammanhang eller att det rentav handlar om en helt annan aktör.

“Det finns ungefär 30 logistikbolag i Sverige, men det har inte gemene man koll på. Man tänker att allt är Postnord”, säger han.

Under intervjun medger han att bolagets egen digitala omställning inte varit 100 procent lyckad.

“Vi gjorde omställningen för snabbt, vi gjorde för mycket för fort”, säger Mathias Krümmel till Market.

Samtidigt flaggar han för att bolaget behöver expandera ännu mer för att hantera den växande e-handeln.

“Fram till mitten på förra året följde utvecklingen våra prognoser ganska väl men sedan har det dragit iväg. Nu är det nästan dubbelt så mycket som vi hade planerat för”, säger han.

För att möta den ökande mängden e-handelspaket bygger bolaget bland annat två nya terminaler i Växjö och Örebro.

Läs mer