Sök

Aftonbladets nya storsatsning – en mardröm för Breakit?

BreakitAftonbladetPoddar

Stefan Lundell, grundare av Breakit och Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet. Foto: Sara Lindmark och Malin Hoelstad/SvD/TT.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakits grundare Stefan Lundell svettas efter mediejättens "stöld" av både namn och idé.

Ah, vilken morgon. Allt började ju så lovande och slutade i – kaos.

Med bara någon vecka kvar tills det att vi släpper vår nya, dagliga (just det är viktigt!) ekonomipodd tänkte jag ägna morgonen åt lite research och nätverkande.

I god tid hade jag bokat in mig på annonsorganisationen IAB:s frukostseminarium där fokus skulle ligga på just podd. Men efter att gått till fel adress två(!) gånger gav jag upp och lufsade tillbaka i riktning mot redaktionen.

Det var då jag såg pressmeddelandet i mejlen. Redan rubriken fick det att vända sig i magen på mig:

”Aftonbladet lanserar Sveriges första dagliga nyhetspodd”.

Det var ju vi på Breakit som skulle bli först med den bedriften! Vi är nu bara dagar kvar från premiären och så kommer det här dråpslaget från den norska mediejätten. Kaxigt hade vi (min idé, jag erkänner) redan i maj slagit på stora trumman och storvulet berättat om våra planer. Nu hade Aftonbladet kommit före oss – och det skulle bli ännu värre.

När jag läste vidare i pressmeddelandet avslöjades nämligen namnet – Aftonbladet Daily. I princip samma namn som vi efter mycket möda och tankeverksamhet kläckt för vår nya podd. Breakit Daily kändes ju helt klockrent fram tills i morse (inte minst med den tydliga blinkningen till alla journalisters stora älskling just nu, New York Times succépodd The Daily). 

Nu var jag beredd att ge upp. Aftonbladet hade alltså snott både vår idé och namn. Överdriver jag? Säkert, men det var i alla fall så det kändes efter att jag läst klart pressmeddelandet.

Fast sen lyssnade jag på första avsnittet av Aftonbladet Daily. All ångest sköljdes ur min kropp och jag kände mig plötsligt märkligt upplivad. Det här var ju något helt annat än det vi tänker göra. Missförstå mig inte, det här är ingen diss av Aftonbladets arbete. Vi gör bara olika saker.

Exakt vad vi tänker göra ber jag att få återkomma till inom kort. Är du sugen på att tjuvlyssna på Breakit Daily – mejla mig så löser vi det.

Läs mer