Sök

Confetti startade konferensen Nordic.js för att finansiera sin bolagsidé

Confetti

FOTO: Pressbild Confetti

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Grundarna ville inte ta in riskkapital – så de startade en konferens.

I dag går startskottet för konferenserna Nordic.design och Nordic.js som vänder sig till web-designers och programmerare.

Eventen, som hålls på Nobelberget i Nacka utanför Stockholm och lockar tusentals besökare, följs av en spektakulär fest där deltagarna bland annat har möjlighet att träffa en psykolog som botar rymdångest, ta del av en glittershow och få gratis tatueringar.

Nordic.js, som beskrivs som Europas största javascriptkonferens, arrangeras för femte året i rad medan Nordic.design ordnas för andra året i rad. Eventen omsatte förra året 6 miljoner kronor.

Men vad många inte vet är att konceptet startade som ett sätt att finansiera en liten startup. Bakom konferenserna står nämligen grundarna av svenska Confetti, vars affärsidé är att erbjuda en digital plattform för alla som skapar ett event. Användarna betalar genom en prenumeration och kan genom plattformen på ett enkelt sätt skapa en hemsida, skicka inbjudningar och sälja biljetter.

“Vi funderade länge på hur vi skulle finansiera idén och hade massor av förslag på bordet, alltifrån att starta en svartklubb, till att öppna en food truck men eftersom vi gillar att ordna event kändes konferens som det bästa alternativet,” säger Martina Elm som grundade Confetti 2014 tillsammans med Johannes Edelstam och Jonny Strömberg.

Hon förklarar att konferensen sedan har fungerat lite som en ängelinvesterare i bolaget på det sättet att lönen grundarna har kunnat ta ut från konferensen har gjort det möjligt att kunna jobba med Confetti resten av året. 

Confettis digitala gren går idag med vinst på egen hand och omsatte förra året 2 miljoner kronor, enligt grundarna. Bolaget har också fördubblat sin omsättning under första kvartalet 2018 om man jämför med samma period året innan. 

Förutom de tre grundarna har Confetti fyra anställda men planerar att anställa två till under hösten.

Trots att bolaget nu går med vinst har trion valt att fortsätta med konferensverksamheten. Detta för att ständigt kunna testa och utveckla produkten, för att det är kul och för att det är en bra affär.

Hur kom ni på idén till Confetti?

“Vi arrangerade redan hel del grejer inom startup-världen och varje gång var vi tvungna att bygga en ny hemsida och hitta lösningar för att göra snygga inbjudningar. Vi tänkte att det borde finnas en tjänst som sköter det här men det fanns det inte.”

Hur ser ni på framtiden?

"Vårt mål är att bygga världens bästa tjänst för eventarrangörer, vi vill bli störst i Norden och just nu ligger vårt fokus på att växa och bygga teamet."

Läs mer