Att nätet är den nya stora kanalen för att kränga prylar är sedan gammalt. Att e-handeln i sig har vuxit är också känt sedan länge, men nu visar en rapport från HUI research hur mycket den äter av den fysiska handeln.
Sällanköpshandeln i fysiska butiker ökade med endast 0,2 procent under förra året, enligt rapporten.
Det är häpnadsväckande att den fysiska sällanköpshandeln i princip står still. Det har tidigare främst skett vid konjunkturnedgångar och är ett tecken på att strukturomvandlingen går snabbare än vi hade trott”, säger Rickard Johansson, analytiker på HUI research, till Dagens industri.
Det som håller tillväxten i den fysiska handeln totalt sätt uppe överhuvud taget är dagligvaruhandeln. Den ökade med 2 procent förra året.
En anledning till den snabba utvecklingen mot e-handel är att folk i alla åldrar numera köper saker på nätet, skriver Di.
Rikard Johansson på HUI research passar också på att rikta ett varningens finger mot de som ännu inte kommit igång med sina digitala satsningar.
”Väntar man för länge med att hantera strukturomvandlingen kan vi mycket väl befinna oss i en konjunkturnedgång och då kan man tvingas till väldigt tuffa beslut”, säger han.