Mymowo ska få fler att träna hemma – med hjälp av H&M

Mymowo Digital Health träning
Mymowo ska få fler att träna hemma – med hjälp av H&M

Frida Stein. Foto: Istockphotos/Press.

Towe Boström

Reporter

Den digitala träningstjänsten Mymowo ska växa i nytt samarbete med H&M.
”H&M har varit största drömmen", säger grundaren Frida Stein.

Mymowo kan beskrivas som ett Netflix för träning. Den digitala tjänsten låter användaren scrolla genom en uppsjö av träningsprogram för att få svetten att rinna därhemma.

Bakom tjänsten, som startade för tre år sedan, står Frida Stein och Mattias Rosberg. Mymowo har hittills backats med runt 10 miljoner kronor av investerare som Almi Invest, Norrlandsfonden och Oscarsson Invest.

Nu inleder bolaget ett samarbete med en riktig storspelare – klädjätten H&M som låter sina klubbmedlemmar testa tjänsten kostnadsfritt i tre månader. 

Mymowos vd Frida Stein berättar att H&M nappade på kroken när hon räckte ut en hand. 

”Vi söker samarbetspartners som är likasinnade och H&M har varit största drömmen. Vi har lite samma vision med tillgänglighet och hög kvalitet till ett lägre pris”, säger Frida Stein. 

Frida Stein vill, liksom H&M, inte avslöja antalet medlemmar men pekar på styrkan i H&M:s marknadsföringskanaler. 

”Jag tror det kommer bli stor skillnad för oss. Vi ser resultat redan efter en veckas samarbete": 

Bolagets affärsmodell går ut på att kunderna betalar 99 kronor i månaden för fri tillgång till hela träningsutbudet, som består av allt från yoga till kondition och styrka. Mymowo har knutit en rad träningscoacher till sig som står bakom videorna och utformar träningsprogram för användarna. 

Under förra året omsatte bolaget 1,6 miljoner kronor med ett resultat på minus 2,3 miljoner kronor. 

”Det ser mer positivt ut i år men vi är fortfarande en startup. Vi har tagit stora investeringskostnader för att bygga upp tjänsten och produkten”. 

Inom kort genomförs en ny investeringsrunda för att ta in pengar till utveckling och expansion mot nya marknader.

I dagsläget lockar tjänsten både personer som vill komplettera sin nuvarande träning samt dem som inte tränat på länge och vill komma igång. Frida Stein menar att det framöver handlar om att skapa en beteendeförändring där det är okej att träna hemma.

"I många år har träning skett på bland annat gym, nu vill vi hjälpa människor att träna lika effektivt och utvecklande hemma". 

Hon välkomnar därför fler nya aktörer som kan hjälpa till att driva förändringen – som H&M. H&M Sport ingår även i satsningen då Mymowos instruktörer kommer klä sig i varumärket. 

Hur länge samarbetet kommer att pågå är ännu inte spikat. 

”Vi kommer att ha uppföljningsmöten framöver för att se hur det utvecklas. Det är satt i rull och jag hoppas såklart att det blir ett långt samarbete”.

Läs mer

Bruce begränsar exklusiva avtal – efter kritiken från Konkurrensverket

Skatteverket ger glädjebesked till digitala träningstjänster

MyMowo svettas inte i krisen – laddar för utlandssatsning

Läs fler artiklar
LÄS MER