Sök

Susanne Ehnbåge rivstartar – ska fördubbla Lindex försäljning på nätet

LindexKläder

Susanne Ehnbåge, vd för Lindex. Foto: Sebastian Ekstrand/TT samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så tänker Lindex nya vd kring nätet och butikerna.

2017 var ett svart år för klädkedjan Lindex. Försäljningen minskade – och runt 60 personer varslades om uppsägning.

Precis som många av de andra klädkedjorna pressas Lindex av omställningen från fysiska butiker till näthandel. Sannolikt har vi bara sett början av vilka konsekvenser det får för de gamla jättarna.

Kvinnan som ska ta Lindex in i framtiden heter Susanne Ehnbåge. Hon var tidigare vd för Netonnet, och klev för ett par veckor på som vd för Lindex. På ett sätt fick hon en smakstart, då Lindex under det andra kvartalet såg försäljningen öka.

Extra positivt var att e-handeln gick upp med 66 procent.

I en intervju med Dagens Industri säger Susanne Ehnbåge nu att onlineaffären ska fördubblas.

”Vi ligger på plus och den bollen ska vi inte tappa bort. Orsakerna bakom den positiva trenden är bland annat att vi har tagit fram ett mode som passar Lindex kundgrupp bättre. Ett viktigt fokus framöver är att fortsätta utveckla vår digitala affär och satsningarna har börjat bära frukt. Nu är ambitionen att fördubbla försäljningen via webben”, säger hon till tidningen.

Susanne Ehnbåge säger dock att fysiska butiker är fortsatt viktigt, även om de just nu minskar i antal för Lindex del.

”Att jag har upplevt den digitala omställningen tidigare är en erfarenhet som jag plockar med mig till Lindex. Och även om det är olika branscher så har de den gemensamma utgångspunkten att ständigt utgå från kunden. Sedan är köp av mode mer emotionella, och då är det viktigt att som företag skapa en känsla för produkterna både i butik och på webben”, säger Susanne Ehnbåge till Dagens Industri.

 

Läs mer