Benify omsätter 200 miljoner med app för tjänstebilar och gymkort

Breakit - Benify omsätter 200 miljoner med app för tjänstebilar och gymkort

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Svenska Benify går som tåget med sin molntjänst som hanterar personalförmåner åt företag. Nu vill medgrundaren Markus Kullendorff erövra Europa.

Föreställ dig följande: En anställd på ett företag har köpt massage för 500 kronor för en del av sitt friskvårdsbidrag. Nästa dag lämnar medarbetaren in ett kvitto till vd:n, som inte har någon större erfarenhet av att redovisa personalförmåner. Vd:n tar emot kvittot, suckar, och googlar frasen “redovisa friskvårdstillägg”.

Benify, som tidigare hette Flexpay, har specialiserat sig på att avlasta företag från att sköta till exempel pensioner och friskvård. De företag som är kunder hos Benify får hjälp med att ta fram ett förmånserbjudande, som sedan kan nås via Benifys app eller sajt.

Skillnaden mot vanliga redovisningsfirmor är att bolaget hanterar hela paletten av förmåner - och gör det helt digitalt.

Modellen har varit framgångsrik. Grundarna har utan att göra något väsen av sig i Stockholms internetindustri byggt upp ett företag som förra året omsatte 176 miljoner kronor - en tillväxt med 23 procent från föregående år.

Markus Kullendorff, vd och en av medgrundarna, räknar med att försäljningen ökar ytterligare till 215 miljoner i år.

“Vi växer eftersom företag tycker att det är viktigt att visa upp sig som attraktiva arbetsgivare. Då behöver de kunna visa upp ett proffsigt paket med pensioner, gymkort, aktiesparprogram och vad det nu kan handla om. Alla sådana tråkiga grejer, det fixar vi. Många mindre företag har inte ens en HR-chef och saknar specialistkompetens kring det här, så de tycker att det är väldigt skönt att slippa”, säger han.

Benify har idag 300 anställda och finns i sju länder. Markus Kullendorff säger att nästa steg är att bli störst i Europa.

“Vi tycker att vi har kommit längre i Tyskland på ett och ett halvt år än vi har gjort på fem år i Holland. Det handlar mycket om att få in referenskunder, så att man har något att visa upp. Då blir det tusen gånger lättare att växa”, säger Benify-grundaren.

Bolaget har varit självfinansierat sedan starten och gjorde förra året en vinst på 5 miljoner kronor.

Markus Kullendorff är inte helt främmande för att ta in externt riskkapital framöver.

“Vi tittar på möjligheter för att gasa lite mer. Vi får se vad som händer”, säger han.

Benify är ett av flera svenska techbolag inom det växande segmentet HR tech. I förra veckan rapporterade vi om Teamtailor, som har byggt en plattform där företag kan marknadsföra sig mot potentiella nya anställda, för att locka talanger.

Ett annat företag i segmentet är det nystartade riskkapitalbolaget The Clipper Case, som är helt inriktat på att investera i internetbolag inom HR.

Läs fler artiklar
LÄS MER