H&M ett starkare varumärke än Facebook – men techbolag i topp

Breakit - H&M ett starkare varumärke än Facebook – men techbolag i topp
Skärmdump, Interbrands, Best Global Brands 2015
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Världens mest värdefulla varumärken heter varken Coca-Cola eller McDonald’s.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Varumärkesbyrån Interbrand, som årligen värderar och rankar världens starkaste varumärken, har släppt 2015 års topplista över världens mest värdefulla varumärken. Och precis som tidigare år domineras listan av techbolag.

På första plats hamnar föga förvånande den amerikanska techjätten Apple. Enligt konsultbyrån värderas bolagets varumärke numera till hela 170 miljarder dollar. Det motsvarar en ökning med 43 procent jämfört med i fjol.

Googles varumärke, som hamnade på en andra plats, värderas i sin tur till 120 miljarder dollar.

Förutom Apple och Google återfinns även it-jättar som Microsoft, IBM, Samsung och Amazon på topp tio-listan. 

Ett bolag som Facebook fick däremot se sig själv hamna på en (i sammanhanget) blygsam 23:e plats.

Det innebär exempelvis att svenska H&M, som hamnade på plats 21, har ett starkare varumärke än Facebook.

Värderingen baseras bland annat på bolagens finansiella styrka, varumärkets förmåga att påverka kunders köp samt huruvida bolagen erbjuder premium-produkter.

Coca-Cola, Toyota, General Electric och McDonald’s lyckades också kvala in sig på topp tio-listan.

Se listan nedan

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel