Därför krossar Uber, Airbnb och Facebook de gamla bolagen

Breakit - Därför krossar Uber, Airbnb och Facebook de gamla bolagen
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Så blev ett klassiskt nöjd kund-index en dominerande affärsmodell.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Vi har alla läst Tom Goodwins ord: “Året är 2015. Intressanta saker händer. Världens största taxibolag, Uber, äger inga bilar. Världens mest populära medieföretag, Facebook, skapar inget innehåll. Världens mest värdefulla butik, Alibaba, har inget eget lager. Världens största hotellföretag, AirBnB, äger inga fastigheter.”

Repetition okej, men frågan är förstås: Vad ÄGER dessa företag?

För några dagar sedan fick jag svaret på Vision Criticals årliga Summit i London. De nämnda företagen äger sina kunders åsikter om hotell, musik, böcker, prylar och taxi. Du kan inte beställa en ny Uber om du inte betygsatt din senaste resa. Dina svar plus alla andra kunders svar skapar kunskap som är bottenplattan i världens mäktigaste taxibolag. Dåliga förare sorteras snabbt ut, liksom dumma kunder.

Samma sak med AirBnB – ju fler fem plus-recensioner en värd får, desto högre upp kommer hen i sökningarna och samma sak gäller gästerna. Ingen värd vill hyra ut sitt hem till ett svin som struntar i reglerna och röker i badrummet.

Dessa bolag har gjort förtroendet mellan köpare och säljare till hjärtat i verksamheten och för varje ny kund som kommer in i systemet ökar förtroendet och i förlängningen värdet på bolaget. Med andra ord har dessa bolag gjort sitt Nöjd Kund Index till navet i sin affärsmodell. Facebook fungerar på samma sätt och Amazon har drivit detta ett steg till när de betalar ut ersättning till författare först när de vet att boken hen har skrivit är läst.

Även svenska Spotify tänker på samma sätt och har gjort musikexperter som Andres Lokko överflödiga. Vem behöver hans och andras skivtips när Spotify blir allt bättre på att analysera min musiksmak och ge mig väl avvägda tips på vad jag ska lyssna på i morgon?

Traditionella bolag och gamla experter över hela världen rasar när digitala företag med NKI i sitt DNA disruptar bransch efter bransch och marknad efter marknad. Tänk om de gamla företagen istället för att protestera började använda sin CRM-databas och sin varumärkestracking för att ha en dialog med sina kunder. Detta samtal borde vara basen när H&M och IKEA ska ta fram nya kläder, koncept, tjänster och möbler.

Utmaningen är dock att det kommer få pyramiderna att rasa i dessa bolag. För tänk om H&M:s modeguru i vita rummet inte längre behövs? Tänk om Ikea inte längre behöver några möbeldesigners i Älmhult? Och tänk om Breakit inte längre behöver en provokativ krönikör?

Jag hoppas dock fortfarande att jag behövs. Min räddningsplanka i den digitala revolutionen är att jag är uppriktigt nyfiken på vad du som läser detta tycker och tänker om allt, inklusive denna text. Mitt mål är att vara denna tidnings mest läst krönikör och liksom de digitala elefanterna i Breakits universum vet jag att det bara finns en enda väg att nå mitt mål: att lyssna.

Läs fler artiklar
LÄS MER