Sök

Svenska klädbolaget ska säljas

Tiger of Sweden

Foto: TT.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Först såldes Peak Performance. Nu kan den danska klädkoncernen IC Group göra sig av med nästa svenska modemärke: Tiger of Sweden.

Turbulensen fortsätter i klädindustrin, vilket till stor del beror på e-handelstrenden och kravet på digitalisering. Den danska klädeskoncernen IC Group ska göra om sin affärsmodell och sätter i och med detta upp flera varumärken på försäljningslistan, däribland Tiger of Sweden.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

Förändringen kommer efter att IC Group tidigare i år sålt Peak Performance till Amer Sports för nästan 2 miljarder danska kronor.

Tiger of Sweden grundades 1903 i Uddevalla av skräddarna Marcus Schwartzman och Hjalmar Nordström. Deras idé gick ut på att konfektionstillverka kostymer i olika storlekar och leverera till återförsäljare så att konsumenten kunde köpa en färdig kostym. Idag består modehuset av både en herr- och damkollektion, jeanskollektion samt en kollektion med accessoarer och skor. 

Förra året omsatte Tiger of Sweden 442 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på 53,3 miljoner. Baserat på vad andra klädbolag värderas till på börsen indikerar det en prislapp på över en miljard.

IC kommer framgent vara mer av ett passivt holdingbolag och de kvarvarande varumärkena - Tiger of Sweden, By Malene Birger, Saint Tropez och Designers Remix - kommer att säljas när styrelsen tycker att det ligger i aktieägarnas intresse. Transformationen vara genomförd under räkenskapsåret 2019-2020.

I tisdagens rapport, avseende det fjärde kvartalet (april-juni) i det brutna räkenskapsåret, aviseras att en ordinarie utdelning om 5 danska kronor per aktie. Bolaget ska därutöver köpa tillbaka aktier och ge extra utdelning för sammantaget 1,75 miljarder kronor och på så sätta använda kapitalet från Peak Performance-försäljningen.

Rapporten visade också omsättningen för de kvarvarande verksamheterna under räkenskapsåret 2017/2018 uppgick till 1.535 miljoner kronor, en nedgång med drygt 9 procent i lokal valuta. Tiger of Swedens försäljning backade just 9 procent i lokal valuta.

 

Läs mer