Sök

Spelstudion Midnight Hub stänger ned – efter den låga försäljningen

Midnight HubspelbranschenGaming

Midnight Hubs grundare Johan Bernhardsson, Sara Casén and Erik Nilsson. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Efter år av slit med att bygga spelstudion var allt över på bara någon månad.

Svenska spelutvecklare hyllas ofta internationellt och exemplen på lyckade svenska spelsatsningar är många.

Men det finns tillfällen då den tuffa spelbranschen kan tyckas vara både oförlåtande och orättvis. De största digitala marknadsplatserna för spel fylls varje dag upp med mängder av nya titlar och det är svårt att sticka ut med sina spel när de väl lanseras.

En spelstudio som nyligen fick erfara hur det känns att bli ratade av världens spelare var den blott två och ett halv år gamla Malmöstudion The Midnight Hub. Trots ett till synes bra mottagande med fina betyg tog försäljningen av deras spel Lake Ridden aldrig fart.

“Det är klart att det känns väldigt konstigt när man har en så bra release, flera av världens största streamare plockar upp spelet och vi ligger organiskt på framsidan av steam i fem dagar”, säger Sara Casén vd och medgrundare.

Studions tre grundare Sara Casén, Erik Nilsson och Johan Bernhardsson har alla bakgrund från stora spelutvecklare som Paradox Interactive, Massive Entertainment och Mojang. Sedan tidigt 2016 har studion arbetat hårt med att färdigställa sitt spel och i mitten av maj var det dags för lansering.

Men bara två månader senare valde man att kasta in handduken.

“Den krassa verkligheten är den att det inte finns ekonomi att fortsätta att driva studion. Det är tråkigt för vi har verkligen satsat allt”, säger Sara Casén.

Hon berättar att man förväntade sig att sälja mellan 8.000-10.000 exemplar under den första månaden. Exakt hur många exemplar som har sålts avslöjar inte Sara Casén, men berättar att det är färre än vad hon själv har Twitter-följare, lite drygt 3.200.

Midnight Hubs fem medarbetare letar nu efter ny utmaningar, men trots att de stänger ned verksamheten finns bolaget kvar, spelet säljs fortfarande och alla kunder får fortsatt support.

“Vi vill inte ta några förhastade beslut och att ta ned ett spel bara tre månader efter lansering, som hantverkare gör det ont. Vi vill fortfarande att så många som möjligt ska få njuta av det här spelet.”

Läs mer