Snapchats nya annonsknep – börjar sälja sponsrade selfies

Breakit - Snapchats nya annonsknep – börjar sälja sponsrade selfies
Snapchats grundare Evan Spiegel. Foto: Pressbild.
Breakit
Breakit

Foto- och meddelandeappen Snapchats nya uppdatering var mer än en skojig uppdatering. Enligt flera medier kommer Snapchat att skapa sponsrade linser åt företag som vill marknadsföra sig.

Breakit
Breakit

I den senaste kapitalanskaffningsrundan i mars värderades Snapchat till hissnande 15 miljarder dollar, motsvarande 125 miljarder kronor.

Den senaste uppdateringen “Lenses” gör att du kan lägga till flera specialeffekter till foton tagna som en selfie. Du kan till exempel spy regnbågar eller få hjärtögon. Det här verkar vara mer än bara en rolig grej. Enligt Financial Times är företaget på väg att lansera ett nytt annonsformat.

Snapchat kommer att designa sponsrade linser åt företag som vill marknadsföra sig på plattformen. Att nå appens hela användarbas för en högtid som Halloween eller Thanksgiving, kan kosta 750.000 dollar eller 6,3 miljoner kronor – för en dag. En vanlig dag kan priset ligga på 450.000 dollar motsvarande 3,8 miljoner kronor, skriver Financial Times.

Konceptet ska lanseras runt just Halloween och troligtvis kommer filmbolag i Hollywood vara först ut att testa. Bolaget vill inte kommentera prissättningen men en talesperson för Snapchat säger:

“Sponsrade linser tillåter Snapchatters att uttrycka sig själva och connecta med märken på ett väldigt kreativt och dynamiskt sätt.”

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel