Sök

Uniqlo växlar upp – ska öppna fler butiker

H&MUniqloe-handel

Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Den japanska klädkedjan Uniqlo siktar på att fördubbla antalet butiker i Sydostasien och Oceanien till 400 stycken år 2022.

Tyngdpunkten kommer att ligga på fristående förortsbutiker för att bredda varumärket utanför shoppingcenterområdena. Det skriver Nikkei Asian Review.

Om Uniqlo kommer upp i 400 butiker blir kedjan större än både H&M och Inditexägda Zara i de bägge regionerna, såvida de bägge konkurrenterna lyckas överträffa Uniqlos butikstillväxt.

I dagsläget har H&M och Zara ungefär 130 respektive 180 butiker i Sydostasien och Oceanien. Uniqlo, som ägs av japanska Fast Retailing, öppnar sin första butik i Stockholm på fredag.

I samband med Uniqlos lansering i Sverige kommer grundaren Tadashi Yanai till Stockholm och i en intervju med Di Weekend säger han att det inte finns någon plan för en stor, omedelbar expansion i Norden.

“Den första butiken ska bli framgångsrik till att börja med. Vårt fokus är att få kunderna att återvända," säger han till tidningen. 

Under 2017 omsatte Uniqlos moderbolag Fast retailing ungefär 17 miljarder dollar vilket motsvarar ungefär 156 miljarder kronor. Det kan jämföras med H&M:s omsättning som för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 landade på ungefär 200 miljarder.

Precis som H&M jobbar Uniqlo hårt med att ställa om digitalt. I slutet av april meddelade kedjan att man har inlett processen med att förnya e-handelssajten, systemen och distributionen.

 

Uniqlos årliga försäljning via e-handeln är idag på 1,3 miljarder dollar, vilket motsvarar nio procent av den totala försäljningen. Målet är att fördubbla den försäljningen inom två år.

H&M uppgav i februari att koncernens onlineförsäljning uppgick till 12,5 procent av gruppens totala försäljning vilket motsvarar 29 miljarder kronor.

Läs mer