Sök

Hennes e-handlare växer så det knakar – men det gör förlusterna också

Lykoe-handelMode

Joanna Hummel, vd på Lyko.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Joanna Hummel har tryckt på gaspedalen.

Skönhetssajten Lyko med vdn Joanna Hummel har riktigt bra fart på verksamheten. Kvartalsrapporten, som släpptes tidigt på tisdagsmorgonen, visar att försäljningen ökade med 21,2 procent (16 procent under samma period förra året). Omsättningen blev 216 miljoner kronor (178 miljoner kronor 2017) i det andra kvartalet. Det som driver på tillväxten rejält är bolagets online-del som växte med 47 procent under perioden.

Men smakar det så kostar det. Lyko har under våren pumpat på rejält med marknadsföring vilket tynger resultatet. Förra året gjorde bolaget en rörelsevinst på 3,9 miljoner i det andra kvartalet men nu tvingas Joanna Hummel istället redovisa en förlust på hela 12,6 miljoner kronor.

Orsaken till det kraftigt försämrade resultatet är bland annat att Lyko satsat mycket pengar på marknadsföring under perioden. I en kommentar till rapporten påpekar Joanna Hummel att rörelseresultatet före avskrivningar (Ebitda) legat på samma nivå detta halvåret som första halvåret 2017.

I sitt vd-ord flaggar Joanna Hummel också för att hon kommer dra ned på marknadsföringen under resten av året:

“Vi kommer nu utvärdera de initialt positiva effekterna av satsningen och under andra halvåret kommer marknadsföringskostnaderna bli betydligt lägre”, säger hon.

Läs mer