Kinnevik fortsätter jakten på nordiska techbolag: "Vi tittar hela tiden"

Breakit - Kinnevik fortsätter jakten på nordiska techbolag: "Vi tittar hela tiden"
Stenbecksfärens investmentbolag Kinnevik letar efter framtida stjärnbolag från Norden.Foto:TT/ Istockphoto
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Stenbeck-familjens investmentbolag Kinnevik har satt den nordiska techvärlden under lupp.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

I dag blev det klart att investmentbolaget Kinnevik går in i den svenska matsvinns-appen Karma och den norska nätmatbutiken Kolonail.no. Det innebär att bolaget nu har gjort fyra investeringar i snabbväxande, nordiska bolag med digitalt fokus bara i år.

När Breakit träffade Kinneviks relativt nytillträdda vd Georgi Ganev i våras hade bolagets investering i den svenska budtjästen Budbee precis blivit känd. Många höjde kanske lite på ögonbrynen över affären då investeringen på 80 miljoner kronor är inte är särskilt stor jämfört med de investeringar Kinnevik vanligtvis gör. 

Kinnevik är bland annat storägare i MTG, Zalando och Tele2.

“Det stämmer att den här investeringen är mindre än de vi brukar göra. Vi har tidigare gått ut med att Norden är ett nytt fokusområde för oss och det här är en del i det,” sade Georgi Ganev till Breakit då.

Han förklarade också att investeringen i Budbee bara var startskottet för jakten på spännande techbolag i de nordiska länderna och att vi troligen skulle få se fler investeringar i svenska, norska och danska startups framöver.

”Nu när vi fokuserar på Norden kan vi komma att göra investeringar av mindre storlek för att ta in ett antal intressanta bolag i portföljen”, sa Ganev till Breakit då.

Bolagets nästa drag kom i maj då Kinnevik investerade 67 miljoner kronor i det danska fintechbolaget Pleo som har tagit fram en lösning som ska göra det enklare för företag att dela ut betalkort till sina anställda. Andreas Bernström, som rekryterats till Kinnevik som ansvarig för investeringarna i Norden, gick även in som styrelseledamot i bolaget.

I dag fortsatte alltså det nordiska investeringsracet i och med investeringen i Karma, vars affärsidé är att i en app sälja mat som restauranger, kaféer och mataffärer annars skulle ha slängt.

Karma, som 2017 omsatte 353.000 och gjorde en förlust på 12 miljoner kronor, är ett tydligt tecken på att Kinnevik menar allvar med sitt fokus på mindre bolag.

”De här investeringarna är ett resultat av vårt ökade Nordenfokus. Alla bolagen finns inom de områden som vi pekat ut som extra intressanta. Vi tittar speciellt på tjänster som löser problem åt kunderna genom digitala lösningar och det här är exempel på det”, säger Torun Litzén som är IR-ansvarig på Kinnevik till Breakit.

Kommer vi att se fler liknande investeringar framöver?

”Jag kan inte säga vad som händer härnäst men vi tittar hela tiden och har som sagt ökat vårt fokus på Norden.”

Läs fler artiklar
LÄS MER