Sök

Den heta sommaren sänker humöret hos svenska e-handlare

e-handel

Karin Johansson, vd Svensk Handel. Foto: Press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”Optimismen har svalnat under sommaren”.

Branschorganisationen Svensk Handel tar varje månad temperaturen bland sina medlemmar där de frågar handlarna om deras framtidsförväntningar. Svaren kokas ned till ett index där allt över 100 innebär att framtidstron ökar.

På onsdagsmorgonen släppte Svensk Handel sin undersökning för augusti och trenden, att humöret bland de fysiska handlarna är deppigt medan e-handlarna är betydligt gladare, fortsätter.

Framtidsindikatorn bland de fysiska butikerna minskade med 3,1 enheter i augusti till index 95,2. För e-handlarna ligger index i augusti på 108,3. Klart högre än de fysiska butikerna alltså – men samtidigt en minskning med 1,9 enheter jämfört med förra mätningen.

Svensk Handels vd Karin Johansson är dock inte särskilt oroad över humörsvängningen bland e-handlarna:

”Sommaren brukar tillhöra de svagaste månaderna för många e-handlare. Även om e-handlarnas optimism svalnat under sommaren är digitaliseringstrenden hetare än någonsin”, säger Karin Johansson i en kommentar.

De negativa tongångarna från de fysiska handlarna förklaras bland annat av det exceptionella vädret i sommar:

”En varm sommar brukar gynna dagligvaruhandeln, men när den rekordheta sommaren ledde till eldningsförbud var det också slutgrillat för konsumenterna. Även om eldningsförbudet var högst nödvändigt bidrog det till en viss nedgång i dagligvaruhandeln”, säger Karin Johansson.

Läs mer