Sök

Annonssamarbete med AUDI

Stjärnkrögaren Pontus Frithiof: Därför delar jag bil med mina kompisar

Audi

Breakit

Breakit

För en tid sedan skrev vi om Audi unite som haft världspremiär i Stockholm. Tjänsten låter dig dela en Audi med upp till fyra vänner, kollegor eller grannar. En spännande tjänst både utifrån ett ekonomiskt och tekniskt perspektiv. Audi själva säger att det är ett upplägg som lämpar sig bäst i storstäder, och i Stockholm blir antalet delade bilar bara fler. En som använder tjänsten och delar en Audi med sina kollegor är krögaren Pontus Frithiof.

Pontus Frithiof ligger bakom många framgångsrika restaurangkoncept och har satt sitt namn på flera restauranger. Men även om han är kock i grunden så verkar entreprenören i honom ha mer att göra om dagarna.

"Jag brinner för mat, vin, människor och restaurang - men jag tycker också om att driva verksamheter och företag, att prova nya saker, att utveckla mig själv", säger han.

Förutom restauranger ingår även cateringfirman Från Pontus och en festvåning i företagsgruppen. Med många verksamheter i portföljen som dessutom ligger på olika geografiska platser blir logistik en kritisk fråga. Och bil ett måste.

"Jag och några kollegor delar en Audi A3 e-tron. Den är fantastisk! Kan köras på el, bensin eller både och. En dynamisk bil som passar bra för vårt behov. Till vardags i stan kör jag bara på el men ibland behöver man sticka iväg längre sträckor och då kan man göra det tack vare bensinmotorn", säger Pontus Frithiof.

Hur kom det sig att ni fastnade för Audi unite?

"Jag gillar bilar och har haft många genom åren. Men det här är ett enkelt sätt att dela en bil på, otroligt väl organiserat och uppstyrt, precis så som vi gillar det, samt en mycket tydlig bild av vad bilen kostar oss".

Navet i en cirkel, som Audi kallar det, är appen som ska se till att delandet flyter på så smidigt som möjligt. Den håller koll på var bilen är, ekonomin, bränsle och bokning.

Det låter smidigt i teorin, men funkar det i praktiken – behöver ni aldrig bilen samtidigt till exempel?

"Det funkar förvånansvärt bra! Vi försöker vara strukturerade och planerade, då löser det sig utmärkt. Skulle vi behöva bilen exakt samtidigt kan vi antingen samåka eller ta någon av de andra bilarna vi har tillgång till", säger Pontus Frithiof.

Ny teknik har en förmåga att sätta sig på tvären. Nyligen kunde man läsa om bilar som hackades. I en Audi unite-bil finns det en hel del ny teknik, bland annat ett in-car-system som kommunicerar både med förarens beacon (via bluetooth) och uppdaterar informationen i appen.

Vad är din upplevelse av tekniken bakom?

"Man reflekterar inte inte så mycket över hur allt funkar när man väl sitter i bilen. Det bara funkar. Så det är nog någon som tänkt till", säger Pontus Frithiof.

Det finns ännu inga officiella siffror på hur många som delar bil i Stockholm, men med tanke på dagens trender och delningsekonomin som råder lär det vara fler än krögare och entreprenörer.

"Det finns många fördelar. Att slippa tänka på service, tvätt och däckbyten är så klart ett stort plus – men framförallt att på ett organiserat och strukturerat sätt kunna dela bil och kostnader med andra känns som en toppenlösning som jag tror fler skulle kunna använda. Det gäller bara att omdefiniera sin syn på bilägande. Alla jag berättar för blir nyfikna så det ska bli kul att följa utvecklingen", säger Pontus Frithiof.

Läs mer om Audi unite här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer