Sök

Facebooks besked till media – "Vi vill inte prata med er om trafik"

MetaSociala medierNyheter

Mark Zuckerberg. Foto: TT/AP Photo/Francois Mori / Istockphotos.com

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Men hävdar att de är nödvändiga för medias överlevnad.

Genomslaget som journalistiska medier och andra medieplattformar får på Facebook har sjunkit kraftigt sedan jätten i omgångar har skruvat på sina algoritmer. Förändringar har även påverkat trafiken som slussas vidare till sajterna. För några år sedan var Facebook större än Google när det kom till att skicka trafik till mediesajter, enligt rapporter, men den trafiken har sjunkit rejält.

Facebook har uttryckligen sagt att de ska prioritera familjer och vänner i flödet framför nyheter, ett steg de tar för att försöka gör plattformen attraktiv igen.

Det verkar dessutom som att de är fast beslutna vid att hålla sitt ord. Enligt en artikel med Rupert Murdochs tidning The Australian ska Campbell Brown, Facebooks globala chef för nyhetssammarbeten, under ett samtal med olika mediechefer ha gjort det tydligt att Facebook inte ska öka mediernas trafik.

“Vi är inte intresserade av att prata om er trafik och hänvisningar längre. Det är den gamla världen och det finns ingen återvändo.”

Det är en stor förändring, skriver sajten Nieman Lab, med tanke på att trafik är det som Facebook historiskt har kunnat erbjuda nyhetssajter. Det var även den främsta anledningen till att nyhetsmedier började testa olika typer av nyheter som skulle slå i sociala medier och vara både klick- och delningsvänliga.

Samtidigt ska Campbell Brown också ha sagt till mediecheferna som han träffade i Australien att:

“Vi vill hjälpa er att återuppliva journalistik … annars verkar det som att jag inom några år kommer att hålla i era händer med era döende företag liksom i ett hospice.”

Något som är värt att peka ut här är att både Campbell Brown och Mark Zuckerberg bestämd hävdar att citaten i The Australian inte alls speglar samtalet som hölls, vilket Facebook förtydligar i ett uttalande till Business Insider.

“Dessa citat stämmer helt enkelt inte och speglar inte samtalet vi hade under mötet. Vi vet att det finns mycket mer att göra, men vårt mål på Facebook – vad vi arbetar på varje dag med publicister och reportrar runt om i världen – är att hjälpa journalistiken att lyckas och frodas, både på och utanför vår plattform. Det innebär ett nytt fokus på att bygga hållbara affärsmodeller och det är vad samtalet handlade om.”

Läs mer